Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op wiskundige competenties (B-VIVN-B3RP09)

Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.b.3. Doelstellingen selecteren en formuleren vanuit een harmonische ontwikkeling en een interdisciplinair perspectief
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.6. Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
7.4 Omgaan met multiperspectiviteit
8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
10.1 Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier
Internationale competenties (ICOM’s)
Interculturele competentie
Multiperspectiviteit
Vakspecifieke doelen
De student…
- kan de plaats van de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen binnen het vak MAVO of PAV duiden.
- beschikt over voldoende kennis en vaardigheden om de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen te integreren in een leeromgeving van het vak MAVO of PAV.
- kan relevante informatie met betrekking tot de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen opzoeken, selecteren, synthetiseren, structureren en aangepast weergeven aan de hand van zowel digitale als niet-digitale bronnen.
- kan actuele gebeurtenissen of maatschappelijke evoluties in verband brengen met de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen.
- kan de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen in verband brengen met andere sleutelcompetenties die binnen de vakken MAVO of PAV aan bod komen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (project algemene vakken) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (project algemene vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op wiskundige competenties (B-VIVN-B5RP09)




Inhoud
Belangrijk om inhoudelijk de wiskundige vaardigheden en inhouden van de lagere school terug op te frissen: getallenleer, bewerkingen, meetkunde en metend rekenen.
We besteden vooral aandacht aan het herhalen van rekentechnieken en het probleemoplossend denken.
Je werkt vooral zelfstandig aan het opfrissen van deze leerstof aan de hand van leermateriaal en een ondersteunend leerpad in Toledo. Extra ondersteuning en uitleg kan tijdens de lessen nog aan bod komen.
Regelmatig oefenen op eigen tempo en moeilijkheidsgraad om uiteindelijk alles weer onder de knie te krijgen.
Studiemateriaal
Van Hijfte, J. (2018). DE bASIS: wiskunde voor de lagere school - oefeningen. Acco.
Van Hijfte, J., & Vermeersch, N. (2010). DE bASIS: wiskunde voor de lagere school. Acco
online oefenmateriaal op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op wiskundige competenties (B-VIVN-B80094)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
EVO1: 40% schriftelijk examen basiskennis
EVO2: 60% opdracht
Bijzondere bepalingen
Om het actief samenwerken te kunnen bevorderen en te kunnen leren uit ervaring, is het belangrijk om aanwezig te zijn op de contactmomenten.
In ‘groeien in PAV’ laat je zien hoe je tijdens de leeractiviteiten gewerkt hebt aan de bouwstenen en competenties van PAV.
Voor elk evaluatieonderdeel kan er tot maximum 10% van de punten verloren worden door taalfouten.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans in de derde examenperiode
EVO1: 40% schriftelijk examen basiskennis
EVO2: 60% herwerken opdracht