Nederlands niet-thuistaal: welbevinden en betrokkenheid (B-VIVN-B3RJ05)
Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
6. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.
8. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Welbevinden: algemene doelen
De student
kan een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden.
kan vertrouwen in de mogelijkheden van elke lerende.
kan de signalen van welbevinden en betrokkenheid opvangen en aangrijpen om een warme relatie op te bouwen met elke lerende.
kan het eigen gedrag en de communicatiestijl afstemmen op de (interculturele) beginsituatie en de talige diversiteit in de groep.
kan respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken).
kan de individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden bevorderen.
kan binnen een veilig leerklimaat, gebaseerd op respect en vertrouwen, regels en afspraken maken en deze consequent hanteren.
Welbevinden: trauma
De student
heeft inzicht in potentieel traumatische gebeurtenissen bij Nederlands niet-thuistaalleerders.
kan constructief omgaan met potentieel traumatisch verleden.
Welbevinden: gedragsmoeilijkheden
De student
heeft inzicht in mogelijke gedragsmoeilijkheden bij Nederlands niet-thuistaalleerders.
heeft inzicht in klasmanagement om constructief en oplossingsgericht met eventuele gedragsmoeilijkheden om te gaan.
Welbevinden: veerkracht
De student
heeft inzicht in de eigen tegenoverdracht gevoelens die kunnen spelen en kan hier op een constructieve manier mee omgaan
heeft inzicht in signalen die de eigen veerkracht beïnvloeden en zet deze op constructieve wijze in
kan de veerkracht van collega’s versterken
Betrokkenheid: specifieke doelgroep
De student
kan een maximale betrokkenheidsgraad tonen ten opzichte van alle facetten van de persoonlijkheid van de lerende.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands niet-thuistaal: welbevinden en betrokkenheid (B-VIVN-B5RJ05)
Inhoud
In dit vak gaan we aan de slag rond welbevinden en betrokkenheid. We verkennen eerst de principes van welbevinden en zoomen vervolgens in op volgende thema's: trauma, gedragsmoeilijkheden, overdracht en tegenoverdracht, veerkracht en zelfzorg. Tot slot nemen we de rol van de leerkracht onder de loep en staan we stil bij traumasensitief lesgeven, klasmanagement en verbindende communicatie. Dit alles plaatsen we binnen het kader van het zorgcontinuüm.
Om het welbevinden en de betrokkenheid te verhogen of te installeren bestaan er heel wat methodieken: we verkennen een waaier aan methodieken in de les en zullen deze aan den lijve ondervinden.
Welbevinden en betrokkenheid betreft een complexe en multifactoriële aanpak. We gebruiken de methodiek van intervisie om het kennisluik en praktisch luik te integreren. Binnen intervisie ontwikkelt de leerkracht zijn beroepspraktijk met als doel zich de persoonlijke toepassing van het vak eigen te maken.
Studiemateriaal
Porteman, J. (2020) Welbevinden en betrokkenheid. Vives niet-uitgegeven syllabus.
Aanvullend lesmateriaal via Toledo.
Aanbevolen literatuur: Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school - een andere kijk op gedragsproblemen in de klas. Tielt: Lannoo Campus.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands niet-thuistaal: welbevinden en betrokkenheid (B-VIVN-B79673)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
60% methodieken: individuele opdracht (kan live of digitaal)
40% individiduele eindpresentatie (digitaal)
Alle opdrachten worden digitaal ingediend via Toledo. Indien er studenten zijn die niet willen dat de video-opdracht intern of extern gedeeld wordt, dienen ze dit per e-mail te vermelden aan de docent voor 1 juli.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
60% methodieken: individuele opdracht (digitaal)
40% individiduele eindpresentatie (digitaal)
Studenten die een tweede examenkans opnemen, nemen contact op met de docent voor 1 juli. In de vakantieperiode beantwoordt de docent geen e-mails. Alle opdrachten worden digitaal ingediend via Toledo. Indien er studenten zijn die niet willen dat de video-opdracht intern of extern gedeeld wordt, dienen ze dit per e-mail te vermelden aan de docent voor 1 juli.