Biologie: ademhaling, transport en excretie (B-VIVN-B3RB03)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
3.e.5 Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen
5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden
Vakspecifieke doelen
Vakinhoudelijke doelen:
De studenten
- lokaliseren, benoemen en verwerven inzicht in de anatomische bouw en fysiologische werking van de organen van het ademhalings-, transport- en uitscheidingsstelsel
- kunnen het verloop van de stof- en energieomzettingen bij aerobe en anaerobe celademhaling schematisch interpreteren en situeren in de cel
Vaardigheden:
- Practica en dissecties (vb. de long, lever, nier).
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Biologie: ademhaling, transport en excretie (B-VIVN-B5RB03)
Inhoud
Ademhalingsstelsel
- Bij de mens en de andere vertebraten
- Longventilatie: bouw + functie + vitale capaciteit
Celmetabolisme (energievoorziening)
- Aerobe celademhaling: glycolyse – Krebscyclus – terminale oxidaties
- Anaerobe celademhaling
- Gisting en fermentatie
Transportstelsel
- Bij de mens en de andere vertebraten
- Samenstelling van het bloed
- Transportsystemen
- Bloedvaten + hart
Lymfevatenstelsel
Excretiestelsel
- Bij de mens en de andere vertebraten
- Filtersystemen
- Nieren
- Lever
Studiemateriaal
- Dissectiemateriaal: geen aankoopverplichting
- Laboratoriumjas (in de hogeschool te verkrijgen) - vakmateriaal (in campus via Standaard Boekhandel)
- VERPLICHT: Anatomie en fysiologie, Frederic H. Martini, Uitgeverij Pearson Education
- AANBEVOLEN: Campbell Essential Biology with Physiology, Pearson
- losbladig lesmateriaal en powerpoints op TOLEDO
Evaluatieactiviteiten
Biologie: ademhaling, transport en excretie (B-VIVN-B79542)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1: Schriftelijk examen vakinhoud in juni (80%).
EVO 2: Verslagen van practica, veldwerk en dissecties (20%); in te dienen op voorafbepaald moment.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO 1: Schriftelijk examen vakinhoud in de derde examenperiode (80%)
EVO 2: Herwerken van verslagen van practica, veldwerk en dissecties (20%); in te dienen op voorafbepaald moment.