Biologie: ademhaling, transport en excretie (B-VIVN-B3RB03)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Maebe Diederik (coördinator) |  Maebe Diederik |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

3.e.5 Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen  

5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden   

  

Vakspecifieke doelen 

 

Vakinhoudelijke doelen: 

De studenten 

  • lokaliseren, benoemen en verwerven inzicht in de anatomische bouw en fysiologische werking van de organen van het ademhalings-, transport- en uitscheidingsstelsel 
  • kunnen het verloop van de stof- en energieomzettingen bij aerobe en anaerobe  celademhaling schematisch interpreteren en situeren in de cel 

 

Vaardigheden:

  • Practica en dissecties (vb. de long, lever, nier).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Biologie: ademhaling, transport en excretie (B-VIVN-B5RB03)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Maebe Diederik |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Ademhalingsstelsel 

  • Bij de mens en de andere vertebraten 
  • Longventilatie: bouw + functie + vitale capaciteit 
     

Celmetabolisme (energievoorziening)

  • Aerobe celademhaling: glycolyse – Krebscyclus – terminale oxidaties 
  • Anaerobe celademhaling 
  • Gisting en fermentatie 
     

Transportstelsel 

  • Bij de mens en de andere vertebraten 
  • Samenstelling van het bloed 
  • Transportsystemen 
  • Bloedvaten + hart 
     

Lymfevatenstelsel
 

Excretiestelsel 

  • Bij de mens en de andere vertebraten 
  • Filtersystemen 
  • Nieren 
  • Lever  

  • Dissectiemateriaal: geen aankoopverplichting
  • Laboratoriumjas (in de hogeschool te verkrijgen) - vakmateriaal (in campus via Standaard Boekhandel)
  • VERPLICHT: Anatomie en fysiologie, Frederic H. Martini, Uitgeverij Pearson Education
  • AANBEVOLEN: Campbell Essential Biology with Physiology, Pearson
  • losbladig lesmateriaal en powerpoints op TOLEDO

Evaluatieactiviteiten

Biologie: ademhaling, transport en excretie (B-VIVN-B79542)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1: Schriftelijk examen vakinhoud in juni (80%).

EVO 2: Verslagen van practica, veldwerk en dissecties (20%); in te dienen op voorafbepaald moment.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1: Schriftelijk examen vakinhoud in de derde examenperiode (80%)

EVO 2: Herwerken van verslagen van practica, veldwerk en dissecties (20%); in te dienen op voorafbepaald moment.