Nederlands: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R629)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
De Jonckheere Sofie (coördinator) |  De Jonckheere Sofie |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)   

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.   

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch op zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.   

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen   

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren  

3.a.2 Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren  

3.a.3 De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context  

3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds  

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes …  

3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces  

3.e.4 Lerenden ondersteunen in het leren leren en het ontwikkelen van hun executieve functies  

 

Vakspecifieke doelen  

  • De student kan zelfstandig degelijke, motiverende lesvoorbereidingen opstellen waarin hij inspeelt op de specifieke (beginsituatie)kenmerken, rekening houdt met de specifieke didactiek. 
  • De student kan leerprocessen herkennen en zijn didactisch handelen hierop afstemmen. 
  • De student kan didactisch handelen doelgericht inzetten bij verschillende doelgroepen. 
  • De student kan evalueren en rapporteren in functie van het ondersteunen en sturen van het leerproces. 
  • De student kan verschillende deelaspecten van de methodiek van het vak Nederlands (m.b.t. taalbeschouwing, taalvaardigheid en aanzet tot literair lezen) met kennis van zaken toelichten, ook voor de b-stroom. 
  • De student kan omgaan met diverse leerplannen (ook van de b-stroom). 
  • De student kan met verschillende leerboeken werken. 
  • De student kan gevarieerde werkvormen en differentiatiemodellen adequaat toepassen (krachtige leeromgeving). 
  • De student kan samen met andere studenten ervaringen en visies vanuit de vakliteratuur en/of eigen ervaringen bespreken en uitwisselen (intervisie). 
  • De student kan multimediale toepassingen doelgericht in de les Nederlands integreren.  

  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R629)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
De Jonckheere Sofie |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

- Leerplanstudie 

- Kritische bespreking methodes Nederlands 

- Multimedia in de lessen Nederlands 

- Activerende en coöperatieve werkvormen in de les Nederlands 

- Differentiëren in de les Nederlands 

- Leesonderwijs 

- Inzetten op ‘identiteit in diversiteit’ 

- Breed evalueren  

Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.

 

 

Verplicht

- de Coole, D.; Valk, A. (2018) Actief met taal. Didactische werkvormen voor het talenonderwijs. Coutinho, Bussum

- De Jonckheere, S. Nederlands vakdidactiek 2. Brugge: Vives. syllabus

- Schiepers, M. e.a. (2022). Voluit Taal. Didactiek Nederlands voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs. Gent: Owl Press/Borgerhoff & Lamberigts - Boek

- Lesmateriaal en presentaties op Toledo

 

Aanbevolen
didactische werken en tijdschriften in de campusbibliotheek

 

 

Evaluatieactiviteiten

Nederlands: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76222)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen in juni (100%)

De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.