Verruim je horizon (B-VIVN-B3PA39)

5 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Van Den Driessche Isolde (coördinator) |  Boone Sofie |  Ost Marleen |  Rotsaert Lieve |  Van Den Driessche Isolde |  Van Helleputte Bert |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

1. De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs creëert krachtige speelleeromgevingen: hij zoekt naar afstemming tussen de belevingswereld en de beginsituatie van het kind, de context van de klas/school en de beoogde ontwikkelingsdoelen. Hij realiseert kwaliteitsvolle interacties met ieder kind en concretiseert inclusief onderwijs zodat elk kind maximaal leert en ontwikkelt. Hij zoekt binnen het schoolteam ondersteuning wanneer er zorgen zijn over het ontwikkelingsverloop.

4. De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs organiseert voor kinderen en zichzelf een veilige, werkbare en stimulerende leef- en speelleeromgeving. Hij zorgt voor een flexibele doel- en kindgerichte planning. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken. 5. De Educatieve Bachelor i

8. De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs neemt initiatief om te communiceren en samen te werken met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de kinderen te verhogen.

9. De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs kan een onderbouwd standpunt innemen over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)

2.3 Persoonlijk bijdragen aan de lokale en internationale samenleving 

2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren 

7.4 Omgaan met multiperspectiviteit 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Verruim je horizon (B-VIVN-B5PA39)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtBeide semestersBeide semesters
Boone Sofie |  Ost Marleen |  Rotsaert Lieve |  Van Den Driessche Isolde |  Van Helleputte Bert |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In de huidige samenleving is een thema als diversiteit niet uit een lerarenopleiding weg te denken. Het past ook perfect in de ruimere visie op verbondenheid, waar we al eerder rond werken en waar het deel van uitmaakt.
Omwille van zijn voorbeeldfunctie is het erg belangrijk dat een leerkracht authentiek, open en respectvol omgaat met andere mensen, met andere gewoonten en andere culturen. Naast het verwerven van die positieve basishouding is het ook nodig dat een toekomstig leerkracht een eerlijk en evenwichtig beeld kan weergeven over mondiale aspecten in tegenstelling tot eenzijdige en misleidende stereotypen.
Om dit dubbel doel te bereiken werken we vanuit drie invalshoeken. Enerzijds worden theoretische inzichten aangereikt die verder bouwen op eerder geziene leerstof i.v.m. dit thema. Anderzijds komt ervaringsleren aan bod, o.a. door uitwisseling met ervaringsdeskundigen kansarmoede en participatiestage in een (groot)stedelijke context.

Community Service Learning (CSL)

Voor het onderdeel CSL (Community Service Learing) worden de theoretische inzichten van de eerste en tweede opleidingsfase in praktijk omgezet. De studenten leveren een bijdrage aan een maatschappelijk relevant engagement. In onze opleiding wordt gekozen voor de participatie aan het project studieondersteuning aan huis 't Scharnier (regio Brugge- Blankenberge). Dit is een project voor leerlingen basisonderwijs en secundair onderwijs uit kwetsbare gezinnen. De bedoeling van het project is om via ondersteuning aan huis het schoolgebeuren een volwaardige plaats te geven binnen het gezin en op die wijze de onderwijskansen van de kinderen en jongeren te verhogen. Dit gebeurt door respectvol in dialoog te gaan met de leerling en de ouders met als doel het gezin te versterken en de relatie gezin en school wederzijds te optimaliseren. De ervaringen opgedaan in het gezin worden interdisciplinair besproken, om op die manier de link te leggen tussen de lessen en de praktijkervaringen. 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, losbladig ondersteunend materiaal, overzicht van interessante websites, leerpad, kennisclips, …) op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Verruim je horizon (B-VIVN-B80565)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1 60% mondelinge presentatie van een vooraf geschreven en ingediend extract. 

EVO 2 CSL: 40% permanente evaluatie (stage, intervisie, opdracht) 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1 60% herwerking mondelinge presentatie van een vooraf geschreven en ingediend extract. 

EVO 2 CSL: 40% permanente evaluatie (stage, intervisie, opdracht) - punten van de eerste examenkans blijven behouden.