Bachelorproef (B-VIVN-B3PA38)




Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 De ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.e.9 Data analyseren, interpreteren en rapporteren om de evolutie van de lerenden in kaart te brengen
3.e.11 Observatie en evaluatie gebruiken als startpunt om nieuwe leeractiviteiten te ontwerpen
4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
4.3 (Praktijkgericht) (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek en vakliteratuur over nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied, het onderwijs en de maatschappij
4.4 Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten
12.2 Samen met externe instanties of actoren activiteiten ontwerpen
13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren
14.4 Met professionals in gesprek gaan over opvoeding en onderwijs
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Erasmus+ L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (ICOS L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (VICKIE L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject BaNaBa zorg en buitengewoon onderwijs) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject lager onderwijs) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject psychologie en pedagogische wetenschappen (i.s.m. KULAK)) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject secundair onderwijs (1 onderwijsvak)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
7 sp. Bachelorproef (B-VIVN-B5PA38)




Inhoud
In de bachelorproef werken studenten individueel een ontwerponderzoek uit.
Vanuit een concreet onderwijskundig thema zoeken ze naar mogelijke kritische oplossingen op een systematische en onderbouwde manier.
Studenten gaan praktijkgericht te werk door concreet zaken uit te testen en te kijken in welke mate ze een positieve invloed hebben om het probleem op te lossen. Daarbij zijn praktijk en theorie voortdurend in interactie met elkaar. De studenten werken hun praktijkluik uit in samenwerking met een basisschool of organisatie.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Toelichting werkvorm
Het ontwerponderzoek verloopt in verschillende stappen:
- Oriëntatie en richten
- Onderzoeksvraag opstellen
- Plannen en verzamelen
- Analyse en conclusie
- Rapportering en presentatie
Evaluatieactiviteiten
Bachelorproef (B-VIVN-B80564)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% Mondelinge presentatie
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.