Peuterstage (B-VIVN-B3PA36)

Doelstellingen
ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES
- Kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch evalueren en combineren.
- Complexe gespecialiseerde vaardigheden toepassen, gelieerd aan onderzoeksuitkomsten.
- Relevante gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet vertrouwde complexe problemen op te lossen.
- Informatie, ideeën en oplossingen overbrengen op een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten.
- Handelen in complexe en gespecialiseerde contexten.
- Teamgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- Medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van collectieve resultaten.
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
1. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs begeleidt kleuters in complexe school- en klascontexten bij hun leer- en ontwikkelingsproces. Rekening houdend met de beginsituatie van de klasgroep en de belevingswereld van de individuele kleuter zorgt hij voor gepaste begeleiding, formuleert hij algemene en concrete doelen, selecteert hij passende leerinhouden en leerervaringen, aangepaste ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen. Hij functioneert autonoom en gebruikt hiervoor het Standaardnederlands.
2. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs creëert een aangenaam en uitdagend speel-, leer- en leefklimaat in de klas en op school, met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het fysieke welzijn van de klasgroep en de individuele kleuter. Hij hanteert een zorgbrede aanpak en speelt positief in op de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de klasgroep. Hij bevordert emancipatie, individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
3. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs heeft een grondig inzicht in de brede ontwikkeling van de kleuter en beheerst de basiskennis - waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen - m.b.t. inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Nederlands, wiskundige initiatie, wereldoriëntatie, muzische vorming en lichamelijke opvoeding, en leergebiedoverschrijdende thema’s. Hij hanteert een kritische, geïntegreerde en mediawijze aanpak en volgt recente ontwikkelingen op.
4. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs creëert een veilige, werkbare en stimulerende speel-, leer- en leefomgeving. Hij zorgt voor een doel- en kindgerichte planning. Hij gaat correct om met administratieve taken.
5. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs stuurt zijn functioneren bij en innoveert aan de hand van een systematische, kritische reflectie op de eigen professionele praktijk vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek.
6. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs communiceert discreet en in het Standaardnederlands of in een ander passend register met ouders/verzorgers over de kleuter, de school, opvoeding en onderwijs. Hij betrekt ouders/verzorgers bij het klas - en schoolgebeuren.
7. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs werkt teamgericht en neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het schoolbeleid.
Begintermen
Er is strikte volgtijdelijkheid: Om ‘Peuterstage’ te kunnen starten, moet je reeds een credit behaald hebben voor 'Stage 2'.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
Evaluatieactiviteiten
Peuterstage (B-VIVN-B80562)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel is NIET tolereerbaar
100% Permanente evaluatie
Het gaat hier over een afweging van het bereiken van alle competentieniveaus aangegeven in het evaluatieformulier en niet over een optelsom van individuele scores.
Het stagereglement is te consulteren op https://www.vives.be/nl/stagedocumenten/kleuteronderwijs/brugge.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.