Specifieke onderwijsbehoeften (B-VIVN-B3PA32)

Doelstellingen
3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden
3.b.4 De lerende uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerende met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.3 Het zorg- en gelijke kansenbeleid van de school concretiseren in de klas met een brede basiszorg als vertrekpunt
3.c.5 Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- en leerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning
3.e.3 Lerenden begeleiden om zichzelf te evalueren en constructief om te gaan met feedback
3.e.8 Observeren en breed evalueren van het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces
3.e.9 Data analyseren, interpreteren en rapporteren om de evolutie van de lerenden in kaart te brengen
3.e.10 Remediëren en bijsturen van het leer- en ontwikkelingsproces op basis van de evaluatie en de observatie
5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden
5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
11.3 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over het leer- en ontwikkelingsproces van de lerenden, zo nodig op basis van overleg met collega’s en externen
11.4 Samen met ouders en opvoeders zoeken naar een optimale leer- en leefomgeving op school
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
7 sp. Specifieke onderwijsbehoeften (B-VIVN-B5PA32)




Inhoud
In dit OPO richten we ons op de specifieke behoeften van individuele kleuters. Hoe kan je er zorg voor dragen dat elk kind, met zijn specifieke behoeften aan zijn trekken komt, zich prettig voelt in de klas, vertrouwen heeft in zichzelf? Hoe voorkom je dat kinderen vastlopen in hun ontwikkeling en niet meer ondernemend in het leven staan? Hoe kan je op het juiste moment ingrijpen wanneer een ontwikkeling van een kind blokkeert? Hoe kan je kinderen die achterstand kunnen oplopen of opgelopen hebben helpen?
Daarom laten we je ook kennismaken met een aantal ontwikkelingsproblemen en socio-emotionele problemen ( oa. de rouwverwerking bij kinderen). De bedoeling is het ontwikkelingspotentieel dat in elk kind aanwezig is, kansen te geven: d.w.z. elk kind voldoende kansen geven om te ontwikkelen in de breedte (alle domeinen) en in de diepte (fundamenteel leren).
Studiemateriaal
losbladig materiaal, powerpoint en artikels via toledo
Toelichting werkvorm
Het practicum bestaat uit een stage specifieke onderwijsbehoeften met daaraan gekoppelde opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Specifieke onderwijsbehoeften (B-VIVN-B80558)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% mondelinge presentatie
Alle opdrachten in de opdrachtenbundel moeten tijdig worden ingediend om te kunnen deelnemen aan de mondelinge presentatie
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.