Interlevensbeschouwelijk ontwerpen (B-VIVN-B3PA31)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
De Vlieger Mieke (coördinator) |  De Vlieger Mieke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen

3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds

3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden

3.b.4 De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …

3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek

3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset

3.e.9 Data analyseren, interpreteren en rapporteren om de evolutie van de lerenden in kaart te brengen

3.e.10 Remediëren en bijsturen van het leer- en ontwikkelingsproces op basis van de evaluatie en de observatie

3.e.11 Observatie en evaluatie gebruiken als startpunt om nieuwe leeractiviteiten te ontwerpen

4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Interlevensbeschouwelijk ontwerpen (B-VIVN-B5PA31)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
De Vlieger Mieke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In onze superdiverse samenleving bestaan verschillende visies op de zin en betekenis van het leven. De klas is een plaats waar deze verschillen tot uiting komen.

Het vak focust op de inhoud en de didactiek van lessen levensbeschouwing. Je verdiept je in het uitbouwen van goede interlevensbeschouwelijke lessen. Het doel is om, vanuit interlevenslevensbeschouwelijke thema’s, via interlevensbeschouwelijke dialoog respectvol samen te leren leven in een superdiverse levensbeschouwelijke maatschappij. Het door alle erkende levensbeschouwingen bekrachtigde  kader van de interlevensbeschouwelijke competenties (ILC) staat hierbij centraal.

 

In dit opleidingsonderdeel zoeken we naar kansen om de dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen te bevorderen. Om te beginnen onderzoeken we verschillende domeinen en aspecten van een levensbeschouwing.  Daarna ontdekken we de verschillende basisvaardigheden van de levensbeschouwelijke groei.

 

Op niveau van de student wordt ingezet op het uitdiepen van kaders rond die levensbeschouwelijke domeinen. Je eigen levensbeschouwelijk perspectief uitklaren komt hier zeker aan bod. …

 

Daarnaast wordt ook ingezet op didactieken die bruikbaar zijn in levensbeschouwelijke lessen.

 

Tot slot leren we hoe we aan die basisvaardigheden kunnen werken door het ontwerpen van lessen/activiteiten in de klas.

Toledo

Kopmels,T. (2020).verhalen vertellen en vragen stellen: vakdidactiek levensbeschouwing en geestelijke stromingen. Noordhoff

Evaluatieactiviteiten

Interlevensbeschouwelijk ontwerpen (B-VIVN-B80256)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen 100%

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.