Ontwerpen vanuit R.K. Godsdienst (B-VIVN-B3PA30)

Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden
3.b.4 De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.e.9 Data analyseren, interpreteren en rapporteren om de evolutie van de lerenden in kaart te brengen
3.e.10 Remediëren en bijsturen van het leer- en ontwikkelingsproces op basis van de evaluatie en de observatie
3.e.11 Observatie en evaluatie gebruiken als startpunt om nieuwe leeractiviteiten te ontwerpen
4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ontwerpen vanuit R.K. Godsdienst (B-VIVN-B5PA30)




Inhoud
Na een eerste verkenning van het vak RKG gaan we hier dieper in op de specifieke didactiek vertrekkende vanuit de Bijbel. Wat betekent de Bijbel voor mij, hoe geeft ze me inspiratie, wat is de betekenis van het verhaal en hoe kan de betekenis voor kleuters worden aangegeven.
We zien de algemene ontstaansgeschiedenis, de canon, de leessleutels en de inhoud van diverse bijbelverhalen, alsook het verschil tussen analyseren en moraliseren.
Met creatieve werkvormen zullen we deze inhouden verder ontwikkelen en zoeken we naar teopassingsmogelijkheden.
Ook de rituelenkoffer, de Godly play en de godsdiensthoek nemen een belangrijke plaats in.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, losbladig ondersteunend materiaal, overzicht van interessante websites, leerpad, kennisclips, …) op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Ontwerpen vanuit R.K. Godsdienst (B-VIVN-B80255)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Mondeling examen 100%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.