Stage 2 (B-VIVN-B3PA29)




Doelstellingen
3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren
3.a.2 Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren
3.a.3 De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context
3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.2 Universal Design for Learning toepassen in de leer- en ontwikkelingsomgeving
3.c.3 Het zorg- en gelijke kansenbeleid van de school concretiseren in de klas met een brede basiszorg als vertrekpunt (visie meegeven)
3.c.4 De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen en talensensibilisering integreren
3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset
3.e.4 Lerenden ondersteunen in het leren leren en het ontwikkelen van hun executieve functies
3.e.5 Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen
3.e.8 Observeren en breed evalueren van het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces
Begintermen
Er is strikte volgtijdelijkheid: Om 'Stage 2' te kunnen starten, moet je reeds een credit behaald hebben op 'Stage 1'.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
13 sp. Stage 2 (B-VIVN-B5PA29)




Inhoud
Observatiestage: de student woont activiteiten bij in de kleuterklas.
Voorbereidingsdagen: de start van de voorbereiding van de eerste 2 stageperiodes gebeurt klassikaal.
Actieve stage: de student neemt gedurende een bepaalde periode de klas van de mentor over.
Er zijn drie stageperiodes die geleidelijk in complexiteit toenemen. De eerste periode is een coteaching van twee weken bij de jongste kleuters. De tweede periode loopt de student twee weken alleen stage bij de tweede kleuters. De derde periode loopt de student twee weken alleen stage bij de oudste kleuters.
Evaluatieactiviteiten
Stage 2 (B-VIVN-B80254)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel kan NIET worden getolereerd.
100% Permanente evaluatie
Het gaat hier over een afweging van het bereiken van alle doelstellingen.
Een gedetailleerde beschrijving van het stagereglement en de vereisten van elk onderdeel van Stage 2 is opgenomen in de praktijkwijzers.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.