Ontwerpen op maat (B-VIVN-B3PA28)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Monstrey Eva (coördinator) |  Baeten Liesbeth |  Monstrey Eva |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren  

3.a.2 Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren  

3.a.3 De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context  

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …  

3.c.2 Universal Design for Learning toepassen in de leer- en ontwikkelingsomgeving  

3.c.3 Het zorg- en gelijke kansenbeleid van de school concretiseren in de klas met een brede basiszorg als vertrekpunt  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

3.e.8 Observeren en breed evalueren van het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces  

3.e.10 Remediëren en bijsturen van het leer- en ontwikkelingsproces op basis van de evaluatie en de observatie  

3.e.11 Observatie en evaluatie gebruiken als startpunt om nieuwe leeractiviteiten te ontwerpen  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Ontwerpen op maat (B-VIVN-B5PA28)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum21 urenTweede semesterTweede semester
Baeten Liesbeth |  Monstrey Eva |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

We bouwen verder vanuit het UDL-principe als uitgangspunt om een aangepaste leer-en ontwikkelingsomgeving aan te bieden voor kleuters. Hierbij is observatie het middel bij uitstek om de beginsituatie van individuele kleuters en de groep te analyseren. In welke zone van de naaste ontwikkeling bevinden zich de kinderen? Ook relevante elementen uit de brede context van de kleuter horen bij deze analyse. Diversiteit is de norm! 

We willen hierbij ook aandacht geven aan kindvolgsystemen die ons observeren en documenteren, interpreteren en reflecteren en het plannen systematisch vastleggen. 

We hebben als doel een krachtige, uitdagende leer en ontwikkelingsomgeving te ontwerpen op maat van de groep kleuters met o.a. oog voor diversiteit (in de breedste zin van het woord), variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, onderwijstechnologie functioneel inzetten, rijk taalaanbod, actualiteit. 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • z.n. (2024). Ontwerpen op maat. VIVES, campus Brugge, niet gepubliceerd.   
  • Dierickx E. en Koelman A. (2021). Kleuterleerkracht. Het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs. Gent: Academia press.

 

Evaluatieactiviteiten

Ontwerpen op maat (B-VIVN-B80253)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% mondeling examen

1 van de vragen op het mondeling examen is een take-home vraag.  Verdere informatie wordt tijdens de lessen gegeven.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.