Op weg naar het 1e leerjaar (B-VIVN-B3PA27)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Hardyns Linsey (coördinator) |  De Jaeger Nele |  Hardyns Linsey |  Ost Marleen |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen   

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Op weg naar het 1e leerjaar (B-VIVN-B5PA27)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum21 urenTweede semesterTweede semester
De Jaeger Nele |  Hardyns Linsey |  Ost Marleen |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

De kleuterschool bereidt kinderen voor op de grote sprong naar het eerste leerjaar. Dit opleidingsonderdeel wil je op deze specifieke taak voorbereiden aan de hand van volgende inhouden:

Taal 1SP (7 u):

Ontluikende geletterdheid:

  • ontluikend lezen en schrijven
  • fonologisch en fonemisch bewustzijn
  • letterkennis en leesvoorwaarden en lees- en schrijfhoek

In Taalstimulerend ontwerpen (eerste sem.) komen al luistervaardigheden aan bod (begrijpend luisteren, Close Listening), waarbij de link gelegd wordt naar de Koalatest. In Aanvankelijke processen wordt teruggegrepen naar de lessen rond luistervaardigheden binnen Taalstimulerend ontwerpen en wordt hier verder op ingespeeld vanuit de invalshoek van fonologische vaardigheden. Op die manier komen de twee aspecten van lezen samen: het technische aspect van luisteren (fonologie) en het aspect van het begrijpend luisteren als voorbereiding op het technisch lezen en begrijpend lezen.

Schrijfmotoriek 1SP (7 u):

Leren schrijven is een van de belangrijke vaardigheden die het kind leert in het eerste leerjaar. De motoriek van de kinderen moet voldoende gestimuleerd worden om tot een goede schrijfmotoriek te komen. Dat is een taak van de kleuterschool. We leggen uit wat schrijfmotoriek inhoudt en welke vaardigheden daarbij komen kijken. De inhouden zijn:

  • belang van schrijven,
  • schrijfmotorische ontwikkeling,
  • specifieke schrijfvaardigheden zoals pengreep, bladligging, schrijfhouding en schrijfpatronen,
  • praktijkgerichte sessie: Krullenbol en Schrijfdans,
  • praktijkvoorbeelden om geïntegreerd binnen de klaswerking met schrijfmotoriek aan de slag te gaan.

Wiskunde 1 SP (7 u):
In de kleuterklas wordt de basis gelegd van de rekenvoorwaarden om vlot te leren rekenen in het eerste leerjaar. We staan stil bij de rekenvoorwaarden en een aantal belangrijke rubrieken rond wiskundige initiatie in de kleuterklas. In dit opleidingsonderdeel word je hierop voorbereid aan de hand van de volgende inhouden:

Wiskundige initiatie:

  • rekenvoorwaarden van Jean Piaget
  • getallen in de kleuterklas
  • ruimte en activiteiten meetkunde in de kleuterklas
  • meten in de kleuterklas

Syllabi, powerpointpresentaties en extra leermateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Op weg naar het 1e leerjaar (B-VIVN-B80252)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen 100%.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.