Verbindend ontwerpen (B-VIVN-B3PA23)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Monstrey Eva (coördinator) |  Monstrey Eva |  Ost Marleen |  Van Parys Bieke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …   

5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden   

5.3 Signalen van welbevinden en betrokkenheid opvangen en aangrijpen om een warme relatie op te bouwen met elke lerende  

5.4 Het eigen gedrag en de communicatiestijl afstemmen op de beginsituatie en de talige diversiteit in de groep  

5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)  

5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden  

6.1 Begeleiden van groepsprocessen met het oog op een positief leef- en leerklimaat  

6.2 Verbindend werken aan een warme relatie tussen lerenden 

6.3 Sociale vaardigheden ontwikkelen bij lerenden  

6.4 De diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren  

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Verbindend ontwerpen (B-VIVN-B5PA23)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Monstrey Eva |  Ost Marleen |  Van Parys Bieke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In 'Taalstimulerend ontwerpen' heb je al de inhoudelijke basis gekregen om aan de slag te gaan met een prentenboek in de kleuterklas: het bepalen van de essentie van een prentenboek, hier focusdoelen aan koppelen en Close Reading toepassen op een prentenboek. In 'Verbindend ontwerpen' ga je aan de slag met de twee gekozen prentenboeken die tijdens de praktijk uitgewerkt zullen worden. Er wordt een essentie opgesteld waaraan focusdoelen gekoppeld worden en je werkt drie voorleessessies uit via de didactiek van Close Reading. Verder denk je in kleine groepen na over de creatieve verwerking van het prentenboek in de kleuterklas en  over een zinvolle uitwerking van de hoeken (aansluitend bij de essentie). 

In fase 1 heb je in 'Verbinden met mezelf en de kinderen' geleerd over verbindende communicatie op eigen niveau. In 'Verbindend ontwerpen' richt je je op verbindende communicatie met kleuters en hoe je dit kan inzetten bij conflicten.   Je leert over de meerwaarde van digitale prentenboeken en krijgt tools aangereikt om ICT zinvol te integreren in de kleuterklas. ICT wordt ingezet als middel om een prentenboek nog dieper te doorgronden, aansluitend bij de geziene theorie rond Close Reading.  We zoomen ook in op coöperatieve gezelschapsspellen om kinderen verbindend te leren spelen. 

Je werkt rond vriendschap en talenten en dit wordt gekoppeld aan levensbeschouwelijke vragen via de KOPMELS techniek. We passen de verschillende soorten vragen toe op het verhaal. Verder halen we uit de prentenboeken symbolen alsook rituelen en koppelen we daar een levensbeschouwelijke activiteit aan. In stiltemomenten tenslotte laten we de kleuter reflecteren en tot rust komen aan de hand van het boek.

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop: 

  • Ost, M. (2010). Creatief met prentenboeken. Muzische werkvormen voor peuters en kleuters. Leuven: Acco. ISBN 9789033482519 (indien nog niet aangekocht in het eerse opleidingsjaar) 

 

Evaluatieactiviteiten

Verbindend ontwerpen (B-VIVN-B80248)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% groepsportfolio met mondelinge toelichting in groep.

De peerevaluatie kan voor 10% van het totaalcijfer in rekening worden gebracht.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

100% groepsportfolio (herwerkt) met mondelinge toelichting