Doelgericht werken (B-VIVN-B3PA22)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Monstrey Eva (coördinator) |  Michiels Hilde |  Monstrey Eva |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds  

3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden  

3.b.3 Doelstellingen selecteren en formuleren vanuit een harmonische ontwikkeling en een interdisciplinair perspectief

3.e.8 Observeren en breed evalueren van het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces

7.1. Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken  

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Doelgericht werken (B-VIVN-B5PA22)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenEerste semesterEerste semester
Michiels Hilde |  Monstrey Eva |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In dit opleidingsonderdeel staat doelgericht werken centraal. Je leert de betekenis van doelen kennen, de formulering op de 3 niveaus (macro-meso-micro-) en werken met verschillende leerplannen.  

Zowel themaloos werken als werken vanuit een thema komen aan bod. Je leert planmatig stapsgewijs werken in de lijn van het aanpak-proces-effectmodel van het EGO. Focusdoelen moeten richtinggevend zijn bij de uitwerking van het thema. Dit wordt specifiek gekaderd binnen het levensbeschouwelijk en muzisch domein. 

Je leert hoe je doelen opvolgt en evalueert of ze voldoende werden nagestreefd. Je doet daarom aan doelgericht observeren en reflecteren/terugblikken.  

Specifiek voor Muzische vorming: je leert leerplandoelen concreet formuleren om zo de verbinding te maken tussen de leerplannen en je activiteiten.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • z.n. (2023). Doelgericht werken. VIVES campus Brugge, niet gepubliceerd.   
  • Dierickx, E. en Koelman, A. (2021). Kleuterleerkracht. Het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs. Gent: Academia Press.
  • Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans

 

Evaluatieactiviteiten

Doelgericht werken (B-VIVN-B80247)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% schriftelijk examen

Voor een deel van de examenvragen zal de computer gebruikt worden om leerplandoelen te selecteren.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.