Doelgericht werken (B-VIVN-B3PA22)

Doelstellingen
3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden
3.b.3 Doelstellingen selecteren en formuleren vanuit een harmonische ontwikkeling en een interdisciplinair perspectief
3.e.8 Observeren en breed evalueren van het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces
7.1. Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Doelgericht werken (B-VIVN-B5PA22)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel staat doelgericht werken centraal. Je leert de betekenis van doelen kennen, de formulering op de 3 niveaus (macro-meso-micro-) en werken met verschillende leerplannen.
Zowel themaloos werken als werken vanuit een thema komen aan bod. Je leert planmatig stapsgewijs werken in de lijn van het aanpak-proces-effectmodel van het EGO. Focusdoelen moeten richtinggevend zijn bij de uitwerking van het thema. Dit wordt specifiek gekaderd binnen het levensbeschouwelijk en muzisch domein.
Je leert hoe je doelen opvolgt en evalueert of ze voldoende werden nagestreefd. Je doet daarom aan doelgericht observeren en reflecteren/terugblikken.
Specifiek voor Muzische vorming: je leert leerplandoelen concreet formuleren om zo de verbinding te maken tussen de leerplannen en je activiteiten.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- z.n. (2023). Doelgericht werken. VIVES campus Brugge, niet gepubliceerd.
- Dierickx, E. en Koelman, A. (2021). Kleuterleerkracht. Het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs. Gent: Academia Press.
- Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans
Evaluatieactiviteiten
Doelgericht werken (B-VIVN-B80247)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Voor een deel van de examenvragen zal de computer gebruikt worden om leerplandoelen te selecteren.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.