Taalstimulerend ontwerpen (B-VIVN-B3PA21)

Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.4 De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen en talensensibilisering integreren
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Taalstimulerend ontwerpen (B-VIVN-B5PA21)




Inhoud
Binnen het OPO Taalstimulerend ontwerpen komen de volgende onderwerpen aan bod:
Verhalen en prentenboeken: je verdiept je in de wereld van de verhalen en prentenboeken, kan een zinvolle essentie en focusdoelen gekoppeld aan de essentie opstellen (leerplan ZILL) en verhalen/ prentenboeken op verschillende creatieve manieren in de kleuterklas brengen.
Sprookjes: je krijgt achtergrondinformatie en kan op een correcte manier omgaan met sprookjes in de kleuterklas.
Poëzie: je leert hoe je poëzie kan aanbieden op maat van de kleuters.
Meertaligheid: je leert om te gaan met meertaligheid in de kleuterklas en krijgt hier tools voor aangereikt, je kan taalontwikkelend aan de slag gaan en komt te weten hoe je talensensibiliserende activiteiten in je klas kan integreren.
Je leert hoe je de essentie van een thema en een woordenschatlijst bij een thema kan opstellen.
Je verdiept je in het voeren van taaldenkgesprekken naar aanleiding van een verteld of voorgelezen verhaal, na het vertellen van een gedicht enz.
Tot slot komt Close Listening (verdiepend begrijpend luisteren) aan bod. Hier leer je hoe je kleuters op weg kan helpen naar een beter tekstbegrip als voorbereiding op het begrijpend lezen in de lagere school (via de website https://vivesweb.be/closereading/).
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Dematons, C. (2005). De sprookjes van Grimm. Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 97899056375287
- Ost, M. (2010). Creatief met prentenboeken. Leuven: Acco. (reeds aangekocht)
Website:
- Website Close Reading/ Listening (verdiepend luisteren): https://vivesweb.be/closereading/
Evaluatieactiviteiten
Taalstimulerend ontwerpen (B-VIVN-B80246)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen in juni 100%.
Er mag gebruik worden gemaakt van De Woordenlijst van de Nederlandse taal ('het Groene Boekje'). Schriftelijke taalvaardigheid wordt mee in rekening gebracht en kan maximum 10% van het totaalcijfer bedragen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.