Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.1 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3c1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
Doelen
Vanuit een inspiratiebron (prentenboek, beeld) een activiteit opbouwen
Nieuwe activiteiten verzinnen aan de hand van doelen (basisidee)
Kritisch omgaan met bestaand lesmateriaal (bronnen) en die aanpassen aan eigen praktijk
Een cultureel initiatief kunnen omkaderen (theaterbezoek, concert, …)
Beschouwen van kunst: met kleuters een gericht gesprek opbouwen
Creativiteit stimuleren
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Kunsteducatief ontwerpen (B-VIVN-B5PA20)




Inhoud
De student gaat binnen de 4 muzische domeinen didactisch aan de slag. De student leert goed opgebouwde activiteiten maken. Hierbij vertrekt hij/zij vanuit een concept. De student leert creativiteit stimuleren en bezochte voorstellingen/museabezoeken omkaderen.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Crul K. (2018). De Kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans.
Aanvullend leermateriaal op Toledo (presentaties, artikels, kennisclips, aanbevolen/verdiepende literatuur)
Toelichting werkvorm
Evaluatieactiviteiten
Kunsteducatief ontwerpen (B-VIVN-B80245)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% mondeling open boek examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.