De wereld van kinderen verruimen 1 (B-VIVN-B3PA19)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Rotsaert Lieve (coördinator) |  De Jaeger Nele |  Rotsaert Lieve |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1  De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.

1.3  Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen.

3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes…

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. De wereld van kinderen verruimen 1 (B-VIVN-B5PA19)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
De Jaeger Nele |  Rotsaert Lieve |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

De belangrijkste invalshoeken voor dit opleidingsonderdeel zijn STEM, wereldoriëntatie en wiskunde. Uitgaande van de basisinhouden van deze domeinen en van leerplandoelen komt de vakdidactische kennis aan bod voor het aanbrengen, aanpakken, uitwerken en begeleiden van concrete activiteiten en inhouden in de kleuterklas zoals exploreren, experimenteren, onderzoeken, ontdekkingstocht, waarneming, zintuigspellen, kokerellen, STEM-activiteiten, wiskundige initiatie in de kleuterklas, fundamenten van een goed uitgewerkte wiskundige activiteit, classificeren en seriëren, spellen in de kleuterklas, spelsystemen, opbouw lesvoorbereiding voor een wiskundige activiteit, ...

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo.

Verplicht aan te kopen. Dit is mogelijk via de webshop:

  • Vervaet, S. (2020). Sterk in STEM. Acco. (ISBN: 9789463798631)
  • De Jaeger, N. en Rotsaert, L. De wereld van kinderen verruimen 1. VIVES, campus Brugge, niet gepubliceerd. 

Evaluatieactiviteiten

De wereld van kinderen verruimen 1 (B-VIVN-B80244)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

5% permanente evaluatie
35% opdracht
60% schriftelijk examen

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

5% permanente evaluatie (Het punt voor permanente evaluatie van de eerste examenkans blijft behouden omdat dit niet kan worden hernomen)
35% opdracht
60% schriftelijk examen