De wereld van kinderen verruimen 1 (B-VIVN-B3PA19)

Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen.
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes…
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. De wereld van kinderen verruimen 1 (B-VIVN-B5PA19)




Inhoud
De belangrijkste invalshoeken voor dit opleidingsonderdeel zijn STEM, wereldoriëntatie en wiskunde. Uitgaande van de basisinhouden van deze domeinen en van leerplandoelen komt de vakdidactische kennis aan bod voor het aanbrengen, aanpakken, uitwerken en begeleiden van concrete activiteiten en inhouden in de kleuterklas zoals exploreren, experimenteren, onderzoeken, ontdekkingstocht, waarneming, zintuigspellen, kokerellen, STEM-activiteiten, wiskundige initiatie in de kleuterklas, fundamenten van een goed uitgewerkte wiskundige activiteit, classificeren en seriëren, spellen in de kleuterklas, spelsystemen, opbouw lesvoorbereiding voor een wiskundige activiteit, ...
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo.
Verplicht aan te kopen. Dit is mogelijk via de webshop:
- Vervaet, S. (2020). Sterk in STEM. Acco. (ISBN: 9789463798631)
- De Jaeger, N. en Rotsaert, L. De wereld van kinderen verruimen 1. VIVES, campus Brugge, niet gepubliceerd.
Evaluatieactiviteiten
De wereld van kinderen verruimen 1 (B-VIVN-B80244)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
5% permanente evaluatie
35% opdracht
60% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
5% permanente evaluatie (Het punt voor permanente evaluatie van de eerste examenkans blijft behouden omdat dit niet kan worden hernomen)
35% opdracht
60% schriftelijk examen