Beweging (B-VIVN-B3PA18)

Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen.
3.c.1.Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Beweging (B-VIVN-B5PA18)




Inhoud
Het hoeft geen pleidooi meer: beweging is van cruciaal belang voor de ontwikkeling én de gezondheid van jong en oud. Kinderen zijn van nature uit bewegers. Bewegingsdrang is voor jonge kinderen een interne drijfveer om te ontwikkelen.
In de kleuterschool moet er daarom veel bewogen worden, niet alleen tijdens de bewegingsuren maar ook in de klas en tussen de lestijden door. We leren hoe we bewegingslessen voor kinderen van 2,5 jaar t.e.m. 6 jaar kunnen organiseren. We verdiepen ons in de bewegingsspellen: tikspelen, balspelen, vaardigheidsspelen en coöperatieve spelen. We leren bewegen met tal van kleine materialen en op grote materialen. Het gebruik van materiaal lokt een waaier aan bewegingsvaardigheden uit. Hoe je dit allemaal in de meest geschikte organisatievorm giet, spitten we hier uit.
We besteden extra aandacht aan de peuters en de jongste kleuters. Bewegen met peuters vraagt een specifieke aanpak en didactiek.
Watergewenning wordt eveneens zowel praktisch als theoretisch belicht. Het is een onmisbaar onderdeel van bewegingsopvoeding bij kleuters én de basis voor het technisch zwemonderwijs.
Last but not least, we besteden ook aandacht aan bewegingsintegratie. Want zoals eerder vermeld mag bewegen zich niet beperken tot de twee bewegingsuren. Beweging moet verweven zitten in elke volledige schooldag van een kleuter.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Hardyns, L. (2019). Beweging: Waterwennen. VIVES campus Brugge (Acco-syllabus).
Taets, A., Van Puyvelde, S., Plaetinck, S. (2017). ‘Wijs waterwennen: Waterbestendige fiches’ Leuven: Acco.
Florquin, V en Bertrands, E. (2017). Speelkriebels voor kleuters. Leuven: Acco.
Toelichting werkvorm
Theorielessen en praktijklessen zullen elkaar afwisselen. De planning hiervan wordt tijdig meegedeeld en wordt in het lessenrooster opgenomen.
Evaluatieactiviteiten
Beweging (B-VIVN-B80243)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5PA18 - Beweging | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1: 50% schriftelijk examen in januari
EVO 2: 50% schriftelijk examen in juni
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO 1: 50% schriftelijk examen over de leerinhouden van semester 1
EVO 2: 50% schriftelijk examen over de leerinhouden van semester 2