Verbinden met collega's, ouders en externen (B-VIVN-B3PA17)

Doelstellingen
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen.
4.5 Levenslang leren vanuit professionaliseringsnoden.
7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken.
7.2.a Bewust en kritisch zijn ten aanzien van zichzelf en zijn rol als opvoeder binnen onderwijs .
7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren.
8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader.
8.2 Een professionele verbindende identiteit ontwikkelen en hanteren in dialoog met de opleidingsvisie op leraar zijn.
8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit .
9.1 Bewust zijn van de eigen persoonlijkheid en de eigen waarden en normen en de impact ervan op de sociale, morele en identiteitsontwikkeling van lerenden .
9.2 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren.
9.3 Ethische dilemma’s in de onderwijscontext analyseren en van daaruit onderbouwde waardegebonden keuzes maken en oordelen.
9.5 Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen.
9.6 Zich kritisch-loyaal opstellen ten aanzien van het beleid, het team, de ouders en de lerenden .
10.1 Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier.
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren.
10.3 Copingstrategieën hanteren om veerkrachtig en positief in het beroep en het leven te staan.
10.4 Zich engageren binnen de organisatie met respect voor de eigen grenzen en die van anderen
11.2 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over de klas- en schoolwerking en opvoedkundige en onderwijskundige thema’s.
11.3 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over het leer- en ontwikkelingsproces van de lerenden, zo nodig op basis van overleg met collega’s en externen.
13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren.
13.2 Een actieve bijdrage leveren aan het schoolteam-, werkgroep- en/of vakgroepoverleg en hierbij ook autonoom kunnen handelen.
13.3 Reflecteren over en samen bouwen aan een positieve schoolcultuur.
13.5 De expertise en diversiteit van alle collega’s respecteren en benutten.
13.6 Zowel het eigen functioneren in het team, de pedagogische en didactische opdracht als de kwaliteitszorg in het algemeen in team bespreken en bijsturen.
14.3 Constructief omgaan met feedback van professionals, lerenden, ouders en opvoeders .
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Verbinden met collega's, ouders en externen (B-VIVN-B5PA17)




Inhoud
In je persoonlijk leertraject (PLT: leerlijn 1) staat een persoonlijke begeleiding doorheen je opleiding tot leerkracht kleuteronderwijs centraal. In de verschillende onderdelen van PLT is reflectie de motor van je leerproces. Je leert bewust naar jezelf kijken en nadenken over alternatieve manieren van handelen. Dit is niet alleen belangrijk tijdens je opleiding tot leerkracht, maar ook later in de dagelijkse klaspraktijk. Je blijft jezelf ontwikkelen.
Als leerkracht-in-wording is het van essentieel belang om betekenisvolle relaties aangaan: met jezelf, met medestudenten/met collega’s, met mentoren en docenten, met leerlingen, met ouders…
Met al deze partijen zal je moeten samenwerken. Om een vlotte samenwerking te realiseren, is het belangrijk dat een leerkracht goed is in communicatie. Communiceren met allerhande partners is van cruciaal belang in het lerarenberoep. Hierbij gaan we het geweldloos of verbindend communiceren uitdiepen en verankeren om dit bij alle betrokken partijen te kunnen inzetten.
We focussen ons op het verbinden met collega’s en externen: deep demoracy en het verbinden met ouders vanuit partnerschap. We leren o.a. technieken aan hoe je kan omgaan met weerstand, hoe je een slechtnieuwsgesprek voert,... We reiken handvaten aan hoe je omgaat met specifieke doelgroepen (kansarme ouders, gescheiden ouders, anderstalige ouders, collega’s…).
We gaan vanuit een theoretisch kader de ethische grondhouding van nabij bestuderen. Daarnaast zullen we ethische dilemma’s in de onderwijscontext analyseren. Dit op een respectvolle manier naar het team, ouders en externen. We zien in dat onze waarden en normen een invloed hebben op onze visie rond mens- en wereldbeelden.
In de reflectie groepen gaan we de inzichten en vaardigheden rond referentiekaders, eigen visie, partnerschap, geweldloze communicatie, … gaan oefenen in een veilige setting.
Tot slot krijgen jullie de ruimte en het eigenaarschap om via de workshops je eigen leertraject te verkennen en te verruimen . Laat het verder een boeiende tocht worden!
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Baeten,L (2024). verbinden met collega's, ouders en externen. VIVES, campus Brugge, niet gepubliceerd.
- Dierickx, E. & Koelman, A. (2021). Kleuterleerkracht. Het naslagwerk voor kwaliteitsvol onderwijs. Academia Press (hoofdstuk 1 en 8)
Toelichting werkvorm
Focussen op inoefenen van begrippen en theoretische denkkaders en het neerschrijven en mondeling verwoorden van reflecties .
Evaluatieactiviteiten
Verbinden met collega's, ouders en externen (B-VIVN-B80242)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Studenten bespreken een casus die ze linken met aangereikte kaders en eigen ervaringen tijdens mondeling examen (100%).
Studenten houden voor zichzelf reflecties bij naar aanleiding van theoretische leskaders, ervaringen op stage en/of persoonlijke groei.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Studenten bespreken een casus die ze linken met aangereikte kaders en eigen ervaringen tijdens mondeling examen (100%).