Stage 1 (B-VIVN-B3PA16)

Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.a.1 De beginsituatie van individuele kleuters en de groep analyseren
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen en realiseren op maat van (groepen) kleuters met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talensensibilisering, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.2 Universal Design for Learning toepassen in de leer- en ontwikkelingsomgeving
3.c.4 De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen
3.c.5 Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- en leerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning
3.c.6 Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren
3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de kleuters, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.e.1 Kleuters doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset
3.e.7 Observeren en breed evalueren van het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters
5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met kleuters
5.2 Vertrouwen in de mogelijkheden van elke kleuter
5.3 Signalen van welbevinden en betrokkenheid opvangen en aangrijpen om een warme relatie op te bouwen met elke kleuter
5.4 Het eigen gedrag en de communicatiestijl afstemmen op de beginsituatie en de talige diversiteit in de groep
6.1 Begeleiden van groepsprocessen met het oog op een positief leef- en leerklimaat
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Stage 1 (B-VIVN-B5PA16)




Inhoud
- De student loopt het hele semester stage in één school.
- De stage bestaat uit twee blokken:
1. een periode van soms een halve en soms een hele stagedag per lesweek,
2. een volledige stageweek in één stageklas.
- Tijdens de stage komen volgende elementen aan bod:
- observeren en zich informeren (kleuters, mentor, klas),
- screenen van het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters,
- omgang, relatie, interactie met kleuters (individueel, in kleine en in grote groep),
- spelen met kleuters,
- plezier beleven, expressief en muzisch aanwezig zijn,
- een uitdagend aanbod creëren voor een groep kleuters,
- activiteiten geven gericht op welbevinden, betrokkenheid en ontwikkeling (vooral in kleine
groep),
- relevante administratie (voorbereiding, reflectie, klasadministratie).
Evaluatieactiviteiten
Stage 1 (B-VIVN-B79466)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel kan NIET worden getolereerd.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.