Spelen is wijs (B-VIVN-B3PA14)

Doelstellingen
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.c.4 De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen en talensensibilisering integreren
3.c.5 Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- en leerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Spelen is wijs (B-VIVN-B5PA14)




Inhoud
- Wat is spel en wat is het belang van spel?
- Diversificatie van spelvormen
- Spelen in de verschillende ontwikkelingsdomeinenij peuters)
- De verschillende categorieën van vrij spel
- Het belang van spel voor de kleuters en hun ontwikkeling
- Belang van spelen voor de leerkracht
- Begeleiden van spel (spelen/werken)
Studiemateriaal
Los aanvullend ondersteunend leermateriaal via Toledo.
Toelichting werkvorm
Inductief werken in practica:
- sessies spelen met theoretische nabespreking op de campus
- sessies spelen met kleuter op de campus
- sessies spelen met kleuters in de kleuterklas
Evaluatieactiviteiten
Spelen is wijs (B-VIVN-B79464)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten leggen een spelportfolio waarbij alle inhoud ontstaan is door een traject met een kleuter door te lopen. Ze kiezen een kind leeftijd 3-6 jaar en organiseren (minstens) 5 spelinterventies waarbij zowel de ontwikkeling van het kind, vraag van de ouders als verschillende spelvormen en ontwikkelingsdomeinen aan bod komen. De studenten stellen hun spelportfolio mondeling voor tijdens de examenperiode.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Herwerken van spelportfolio.