Verkenning kleuteronderwijs (B-VIVN-B3PA12)

Doelstellingen
3.c.2 Universal Design for Learning toepassen in de leer- en ontwikkelingsomgeving (visie meegeven).
3.e.7 Observeren en breed evalueren van het welbevinden en de betrokkenheid van de lerenden
7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken
11.5 Ouders en opvoeders als volwaardige partners zien en respect tonen voor de thuissituatie en de opvoedingscontext, rekening houden met de (talige) diversiteit.
12.1 De omgeving in de school brengen en de lerenden naar de omgeving brengen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Verkenning kleuteronderwijs (B-VIVN-B5PA12)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel bestuderen we 5 thema's:
1) Diversiteit en complexiteit van het beroep van een leerkracht:
Wat doet een kleuteronderwijzer(es) allemaal in de klas en op school?
2) Diversiteit van de klas- en schoolcontext:
We bekijken verschillende scholen en klassen en zoemen in op verschillen en gelijkenissen.
3) Diversiteit in het onderwijslandschap:
Verkennen van de onderwijsnetten en de implicaties hiervan, verkennen van waar een kind allemaal in terecht kan komen op vlak van opvang en onderwijs.
4) Diversiteit in schoolvisies en ruimer verschillende overkoepelende onderwijsvisies en -stromingen. Met speciale aandacht voor ervaringsgericht werken en de procesvariabelen welbevinden en betrokkenheid. Deze leren we ook scannen.
5) Diversiteit in de onderwijsberichtgeving en actualiteit
Studiemateriaal
Materiaal op Toledo
Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind. AH Bussum: Coutinho
Laevers, F. (2019). Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met kleuters. Tielt: Lannoo.
Evaluatieactiviteiten
Verkenning kleuteronderwijs (B-VIVN-B79462)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
De gemaakte praktijkopdrachten worden geïntegreerd door middel van een aantal examenvragen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.