Kinderen in interactie (B-VIVN-B3PA11)

4 studiepuntenNederlands32 urenEerste semesterEerste semester
Depoorter Tina (coördinator) |  Depoorter Tina |  Ost Marleen |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

3.c.4. De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen 

5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden    

5.2 Vertrouwen in de mogelijkheden van elke lerende   

5.3 Signalen van welbevinden en betrokkenheid opvangen en aangrijpen om een warme relatie op te bouwen met elke lerende   

5.4 Het eigen gedrag en de communicatiestijl afstemmen op de beginsituatie en de talige diversiteit in de groep   

5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)   

5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden  

6.1 Begeleiden van groepsprocessen met het oog op een positief leef- en leerklimaat   

6.2 Verbindend werken aan een warme relatie tussen lerenden   

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Kinderen in interactie (B-VIVN-B5PA11)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenEerste semesterEerste semester
Depoorter Tina |  Ost Marleen |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

We staan stil bij een pedagogische basishouding (aanvaarding, echtheid, empathie, basisbehoeften, sensitief-responsief handelen en actief luisteren) en rolneming (conatieve, affectieve en cognitieve rolneming). We leren ons inleven in de leef- en belevingswereld van het kind. 

Het scheppen van een positief klasklimaat staat centraal. We onderzoeken hoe we tot een goede pedagogische relatie komen waarbij oog is voor welbevinden en betrokkenheid van kleuters. We leren hoe we welbevinden en betrokkenheid kunnen zien en screenen bij de kinderen. Het belang van spontaan spelen en samenspeelvaardigheden horen hierbij. We gaan na hoe je ordeproblemen kan voorkomen of ermee omgaan op een positieve manier (zonder te willen overgaan naar straffen en belonen).  

Daarnaast willen we kwaliteitsvolle interacties bekomen. Hierbij hebben we oog voor het ontwikkelen van taal bij de kleuters. We staan stil bij volgende thema’s: (kleine) kringgesprekken, soorten gesprekken, hoe routines aan te pakken maar ook hoe te communiceren met meertalige kinderen. We willen kinderen op verhaal laten komen rond wat hen gevoelsmatig raakt en wat ze belangrijk vinden in hun leef- en belevingswereld. We gaan daarbij in op hoe wij de aanpak van start van de dag zien (kleine kring).  

Algoet, M. (2016). Maximaal megataal. Antwerpen: Garant.  

Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind. AH Bussum: Coutinho. 

Laevers, F. (2019). Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters. Leuven: Lannoo Campus - CEGO. 

Dierickx, E. en Koelman, A. (2021). Kleuterleerkracht. Het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs. Gent: Academia Press.

Materiaal op toledo 

Evaluatieactiviteiten

Kinderen in interactie (B-VIVN-B79461)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% schriftelijk examen

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.