Kinderen in ontwikkeling (B-VIVN-B3PA10)

4 studiepuntenNederlands32 urenEerste semesterEerste semester
Vermeulen Jana (coördinator) |  Vermeulen Jana |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren 

3.a.2 Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren 

3.a.3 De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context 

14.2 Discreet omgaan met informatie van/over lerenden, ouders of opvoeders en professionals

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Kinderen in ontwikkeling (B-VIVN-B5PA10)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht32 urenEerste semesterEerste semester
Vermeulen Jana |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In dit opleidingsonderdeel leren we kinderen kennen in hun totaliteit. We staan stil bij een professionele oberservatie van kinderen. Om observaties correct te interpreteren verwerven we inzicht in de ontwikkeling van kinderen van 2.5 tot 6 jaar (ontwikkelingspsychologie) en leren hun leefwereld beter kennen. We krijgen zo zicht op de beginsituatie van de kleuters. 

Leerstofonderdelen:

  • observeren en interpreteren
  • inleiding in de ontwikkelingspsychologie
  • taalontwikkeling
  • spelontwikkeling
  • tekenontwikkeling
  • denkontwikkeling + verdieping fantasie en angsten
  • motorische ontwikkeling
  • ontwikkeling van de persoonlijkheid, identiteit en het zelf
  • morele ontwikkeling
  • hechting

We koppelen de theorie aan de praktijk tijdens de oefendagen op de kleuterschool en voeren enkele observatie opdrachten uit. 

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen:

  • Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind. AH Bussum: Coutinho. 
  • Dejonckheere, Peter (2020). Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs. Leuven: Acco 
  • Florquin, V., Bertrands, E. (2017). Speelkriebels voor kleuters. Leuven: Acco 

 

Individuele opdracht

Bij dit opleidingsonderdeel horen opdrachten die tijdens oefendagen op de kleuterschool uitgevoerd worden.

Evaluatieactiviteiten

Kinderen in ontwikkeling (B-VIVN-B79460)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1: Observatie-opdrachten tijdens de oefendagen op school (30%)

EVO 2: Schriftelijk examen  op basis van de cursusinhouden en de verwerking ervan via observatie-opdrachten tijdens de oefendagen op school  (70 %)

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1: Herwerking (adhv terminologie) van de observatie-opdrachten (30%)

EVO 2: Schriftelijk examen op basis van de cursusinhouden en de verwerking ervan via observatie-opdrachten tijdens de oefendagen op school  (70 %)