Kinderen in ontwikkeling (B-VIVN-B3PA10)

Doelstellingen
3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren
3.a.2 Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren
3.a.3 De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context
14.2 Discreet omgaan met informatie van/over lerenden, ouders of opvoeders en professionals
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Kinderen in ontwikkeling (B-VIVN-B5PA10)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel leren we kinderen kennen in hun totaliteit. We staan stil bij een professionele oberservatie van kinderen. Om observaties correct te interpreteren verwerven we inzicht in de ontwikkeling van kinderen van 2.5 tot 6 jaar (ontwikkelingspsychologie) en leren hun leefwereld beter kennen. We krijgen zo zicht op de beginsituatie van de kleuters.
Leerstofonderdelen:
- observeren en interpreteren
- inleiding in de ontwikkelingspsychologie
- taalontwikkeling
- spelontwikkeling
- tekenontwikkeling
- denkontwikkeling + verdieping fantasie en angsten
- motorische ontwikkeling
- ontwikkeling van de persoonlijkheid, identiteit en het zelf
- morele ontwikkeling
- hechting
We koppelen de theorie aan de praktijk tijdens de oefendagen op de kleuterschool en voeren enkele observatie opdrachten uit.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen:
- Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind. AH Bussum: Coutinho.
- Dejonckheere, Peter (2020). Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs. Leuven: Acco
- Florquin, V., Bertrands, E. (2017). Speelkriebels voor kleuters. Leuven: Acco
Toelichting werkvorm
Individuele opdracht
Bij dit opleidingsonderdeel horen opdrachten die tijdens oefendagen op de kleuterschool uitgevoerd worden.
Evaluatieactiviteiten
Kinderen in ontwikkeling (B-VIVN-B79460)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1: Observatie-opdrachten tijdens de oefendagen op school (30%)
EVO 2: Schriftelijk examen op basis van de cursusinhouden en de verwerking ervan via observatie-opdrachten tijdens de oefendagen op school (70 %)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO 1: Herwerking (adhv terminologie) van de observatie-opdrachten (30%)
EVO 2: Schriftelijk examen op basis van de cursusinhouden en de verwerking ervan via observatie-opdrachten tijdens de oefendagen op school (70 %)