Kunsteducatie: beeld (B-VIVN-B3PA06)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Michiels Hilde (coördinator) |  Michiels Hilde |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.3. Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen

 

Doelen

  • Je staat open voor het kunstzinnige domein beeld. 
  • Je bent je bewust van de eigenheid van beeld en kent de beeldbouwstenen en -werkvormen. 
  • Je durft creatief denken, verbeelden en vormgeven. 
  • Je zet beeldtaal in om te experimenteren, een eenvoudig beeldend proces door te maken en een selectie te maken van goede voorbeelden uit de wereld van de Beeldende kunst. 
  • Je kan de beeldtaal herkennen, benoemen en analyseren in voorbeelden uit de wereld van de Beeldende kunst.
  • Je kan een beeldend ontwerpproces op eigen niveau doormaken om op een persoonlijke manier expressie te geven in verschillende beeldende werkstukken. 
  • Je kan kennis/vaardigheden i.v.m. beeldende materialen, technieken en bouwstenen/beeldaspecten ten dienste stellen van je persoonlijke expressie (binnen een kunstzinnig kader) 
  • Je kan een beeldactiviteit in een begeleide groep opbouwen: experimenten/creëren vanuit een impressie- of beschouwingsmoment. 
  • Je hebt zicht op de muzische ontwikkeling van het kind in functie van het inschatten van de beginsituatie. 
  • Je zet de beeldbouwstenen en -werkvormen bewust in om kwaliteitsvolle beeldactiviteiten (begeleide groepen en zelfstandige activiteiten) te analyseren en te bewerken. 
  • Je zet de beeldbouwstenen bewust in om beeldend werk van en met kleuters te beschouwen en erover te communiceren.  
  • Je zet de beeldbouwstenen bewust in om kwaliteitsvolle beeldactiviteiten gericht te begeleiden. 
  • Je kan interventies bedenken om de muzische grondhouding bij kleuters te activeren/stimuleren. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kunsteducatie: beeld (B-VIVN-B5PA06)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Michiels Hilde |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

  • Bouwstenen van beeld op eigen niveau (experimenteren en een eenvoudig beeldend proces doormaken, documenteren aan de hand van voorbeelden uit de beeldende kunst).  
  • Werkvormen (beeldende technieken) op eigen niveau
  • Muzische ontwikkeling van het kind ifv beginsituatie
  • Basisvormen om muzisch leerproces te ondersteunen
  • Het concept als basisidee voor een beeldactiviteit.
  • Analyse van kwaliteitsvolle beeldende activiteiten voor kleuters
  • Opbouw en structuur van een beeldactiviteit in een begeleide groep: experimenten/creëren vanuit een impressie- of beschouwingsmoment. 
  • Opbouw en structuur van een zelfstandige beeldactiviteit
  • De muzische grondhouding bij kleuters

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips, aanbevolen/verdiepende literatuur…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans

Online platform:

  • Laatmaarzien.nl

Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Kunsteducatie: beeld (B-VIVN-B79456)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1e examenkans

EVO 1: 50%:

onderzoekboek + opdrachten (indienen start examenperiode juni)

EVO 2: 50%:

mondeling examen met schriftelijke voorbereiding thuis

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

2e examenkans

EVO 1: 50%:

onderzoekboek + opdrachten (indienen start examenperiode augustus)

EVO 2: 50%:

Take home examen

  • Schriftelijke voorbereiding vooraf indienen
  • Mondelinge toelichting / voorstelling / verdediging tijdens de examenperiode