Kunsteducatie: beeld (B-VIVN-B3PA06)

Doelstellingen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3. Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
Doelen
- Je staat open voor het kunstzinnige domein beeld.
- Je bent je bewust van de eigenheid van beeld en kent de beeldbouwstenen en -werkvormen.
- Je durft creatief denken, verbeelden en vormgeven.
- Je zet beeldtaal in om te experimenteren, een eenvoudig beeldend proces door te maken en een selectie te maken van goede voorbeelden uit de wereld van de Beeldende kunst.
- Je kan de beeldtaal herkennen, benoemen en analyseren in voorbeelden uit de wereld van de Beeldende kunst.
- Je kan een beeldend ontwerpproces op eigen niveau doormaken om op een persoonlijke manier expressie te geven in verschillende beeldende werkstukken.
- Je kan kennis/vaardigheden i.v.m. beeldende materialen, technieken en bouwstenen/beeldaspecten ten dienste stellen van je persoonlijke expressie (binnen een kunstzinnig kader)
- Je kan een beeldactiviteit in een begeleide groep opbouwen: experimenten/creëren vanuit een impressie- of beschouwingsmoment.
- Je hebt zicht op de muzische ontwikkeling van het kind in functie van het inschatten van de beginsituatie.
- Je zet de beeldbouwstenen en -werkvormen bewust in om kwaliteitsvolle beeldactiviteiten (begeleide groepen en zelfstandige activiteiten) te analyseren en te bewerken.
- Je zet de beeldbouwstenen bewust in om beeldend werk van en met kleuters te beschouwen en erover te communiceren.
- Je zet de beeldbouwstenen bewust in om kwaliteitsvolle beeldactiviteiten gericht te begeleiden.
- Je kan interventies bedenken om de muzische grondhouding bij kleuters te activeren/stimuleren.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Kunsteducatie: beeld (B-VIVN-B5PA06)




Inhoud
- Bouwstenen van beeld op eigen niveau (experimenteren en een eenvoudig beeldend proces doormaken, documenteren aan de hand van voorbeelden uit de beeldende kunst).
- Werkvormen (beeldende technieken) op eigen niveau
- Muzische ontwikkeling van het kind ifv beginsituatie
- Basisvormen om muzisch leerproces te ondersteunen
- Het concept als basisidee voor een beeldactiviteit.
- Analyse van kwaliteitsvolle beeldende activiteiten voor kleuters
- Opbouw en structuur van een beeldactiviteit in een begeleide groep: experimenten/creëren vanuit een impressie- of beschouwingsmoment.
- Opbouw en structuur van een zelfstandige beeldactiviteit
- De muzische grondhouding bij kleuters
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips, aanbevolen/verdiepende literatuur…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans
Online platform:
- Laatmaarzien.nl
Toelichting werkvorm
Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Kunsteducatie: beeld (B-VIVN-B79456)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1e examenkans
EVO 1: 50%:
onderzoekboek + opdrachten (indienen start examenperiode juni)
EVO 2: 50%:
mondeling examen met schriftelijke voorbereiding thuis
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
2e examenkans
EVO 1: 50%:
onderzoekboek + opdrachten (indienen start examenperiode augustus)
EVO 2: 50%:
Take home examen
- Schriftelijke voorbereiding vooraf indienen
- Mondelinge toelichting / voorstelling / verdediging tijdens de examenperiode