Kunsteducatie: muziek (B-VIVN-B3PA05)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Vanderiviere Yentl (coördinator) |  Vanderiviere Yentl |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.

 

Doelen

  • Je staat open voor het kunstzinnige domein muziek. 
  • Je beheerst de vaardigheden en technieken voor muziek op eigen niveau. 
  • Je neemt de toon over met een app of met een muziekinstrument naar keuze 
  • Je kent de inhoud en de betekenis van de bouwstenen van muziek. 
  • Je kent de inhoud en de betekenis van de muzikale omgangsvormen/werkvormen. 
  • Je zet de bouwstenen en omgangsvormen/werkvormen van muziek zinvol in bij het maken van een muzikale opdracht.  
  • Je beheerst een ruim en gevarieerd liedrepertorium. 
  • Je durft en kan liederen spontaan en expressief zingen. 
  • Je herkent bouwstenen van muziek die in muzikale tussendoortjes en speelliederen aan bod komen. 
  • Je beheerst de basis van muziektheorie. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kunsteducatie: muziek (B-VIVN-B5PA05)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum24 urenBeide semestersBeide semesters
Vanderiviere Yentl |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

  • Basiskennis muziektheorie 
  • Vaardigheden en technieken voor muziek op eigen niveau 
  • Basisvaardigheden toonovername met een app of een muziekinstrument naar keuze
  • Muzikaal didactische competenties opgebouwd vanuit bouwstenen van muziek en muzikale werkvormen/omgangsvormen: muziek in de kleuterklas in het algemeen en vocaal musiceren (functionele liederen in de klas, speelliederen in de klas, themaliederen in de klas).

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans 
  • Haverkort, F. (2004). Kleuterwijs. Born: Stichting Ter Bevordering van de Muzikale Vorming 

Aanvullend leermateriaal op Toledo 

Digitaal leerplatform: 

  • EigenwijsNext

Oefensessie

E-learning: ondersteunende digitale tools op Toledo voor kennis van muziek (blended: voorbereiding of naverwerking van de contacturen)

Evaluatieactiviteiten

Kunsteducatie: muziek (B-VIVN-B79455)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Praktijkexamen
Leermateriaal : Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5PA05 - Kunsteducatie: muziek1-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1 - vaardigheden en technieken voor muziek op eigen niveau en basisvaardigheden toonovername met een piano-app of muziekinstrument naar keuze (60%)

  • Januari: 18%
  • Juni: 42% 

EVO 2 - schriftelijk en mondeling examen muziektheorie (40%) 

  • Januari: 12% 
  • Juni 28% 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1 - vaardigheden en technieken voor muziek op eigen niveau en basisvaardigheden toonovername met een piano-app of muziekinstrument naar keuze (60%)

EVO 2 - schriftelijk en mondeling examen muziektheorie (40%)