Doelstellingen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3. Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
Doelen
- Je staat open voor het kunstzinnige.
- Je maakt kennis met een aantal bouwstenen en werkvormen van 4 kunstzinnige domeinen: beeld, muziek, drama en dans.
- Je zet enkele bouwstenen en werkvormen bewust in om te kijken/luisteren naar kunst en erover te communiceren.
- Je durft en kan creatief denken, verbeelden en vormgeven.
- Je zet enkele bouwstenen bewust in om een kunstzinnige voorstelling te creëren.
- Je zet de gekozen bouwstenen en werkvormen bewust in tijdens een kunstzinnige voorstelling (live) om je uit te drukken in beeld, muziek, drama en dans.
- Je neemt deel aan culturele activiteiten buiten je comfortzone en reflecteert erover.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Kunsteducatie: oriënteren (B-VIVN-B5PA04)




Inhoud
Tijdens een kunstweek dompelen we je onder in de 4 kunstdomeinen: beeld, muziek, drama en dans. Gedurende deze week maak je kennis met de werking en programmatie van enkele kunstencentra uit de regio. Via workshops ontdek je enkele bouwstenen en werkvormen van de 4 kunstdomeinen. Aan het einde van de kunstweek en met behulp van die input ontwerp en voer je een kunstzinnige voorstelling live uit in groep die voldoet aan de vooropgestelde succescriteria.
In de loop van het semester voer je een cultuurproef uit. Je selecteert een opgegeven aantal professionele culturele activiteiten buiten je comfortzone, je neemt eraan deel en reflecteert erover.
Studiemateriaal
Leermateriaal op Toledo
Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Kunsteducatie: oriënteren (B-VIVN-B79454)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1e examenkans
- EVO 1: 70%: praktijkexamen: kunstzinnige voorstelling (in groep, live, aan het einde van de kunstweek)
- EVO 2: 30%: mondelinge presentatie: cultuurproef (individueel)
Bijzondere bepaling
Aanwezigheid tijdens de kunstweek (begin academiejaar) is verplicht. Indien omwille van ziekte deelnemen aan de kunstweek onmogelijk blijft, zal er in samenspraak met de student een vervangprogramma extern gezocht worden. De student zal het programma zelfstandig en op eigen kosten doorlopen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
2e examenkans
- EVO 1: 70%: praktijkexamen: kunstzinnige voorstelling (individueel, via videofragment)
- EVO 2: 30%: mondelinge presentatie: cultuurproef (individueel)
Bijzondere bepaling
Aanwezigheid tijdens de kunstweek (begin academiejaar) is verplicht. Indien omwille van ziekte deelnemen aan de kunstweek onmogelijk blijft, zal er in samenspraak met de student een vervangprogramma extern gezocht worden. De student zal het programma zelfstandig en op eigen kosten doorlopen.