Kunsteducatie: oriënteren (B-VIVN-B3PA04)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van Helleputte Bert (coördinator) |  Beyne Sophie |  Michiels Hilde |  Van Helleputte Bert |  Vanderiviere Yentl |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.3. Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen

 

Doelen

  • Je staat open voor het kunstzinnige. 
  • Je maakt kennis met een aantal bouwstenen en werkvormen van 4 kunstzinnige domeinen: beeld, muziek, drama en dans. 
  • Je zet enkele bouwstenen en werkvormen bewust in om te kijken/luisteren naar kunst en erover te communiceren. 
  • Je durft en kan creatief denken, verbeelden en vormgeven. 
  • Je zet enkele bouwstenen bewust in om een kunstzinnige voorstelling te creëren. 
  • Je zet de gekozen bouwstenen en werkvormen bewust in tijdens een kunstzinnige voorstelling (live) om je uit te drukken in beeld, muziek, drama en dans. 
  • Je neemt deel aan culturele activiteiten buiten je comfortzone en reflecteert erover. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kunsteducatie: oriënteren (B-VIVN-B5PA04)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Beyne Sophie |  Michiels Hilde |  Van Helleputte Bert |  Vanderiviere Yentl |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

Tijdens een kunstweek dompelen we je onder in de 4 kunstdomeinen: beeld, muziek, drama en dans. Gedurende deze week maak je kennis met de werking en programmatie van enkele kunstencentra uit de regio. Via workshops ontdek je enkele bouwstenen en werkvormen van de 4 kunstdomeinen. Aan het einde van de kunstweek en met behulp van die input ontwerp en voer je een kunstzinnige voorstelling live uit in groep die voldoet aan de vooropgestelde succescriteria.  
 

In de loop van het semester voer je een cultuurproef uit. Je selecteert een opgegeven aantal professionele culturele activiteiten buiten je comfortzone, je neemt eraan deel en reflecteert erover. 

Leermateriaal op Toledo 

Crul, K. (2018). De kleine Zeppelin. Kunstzinnig werken met kleuters. Kalmthout: Pelckmans. 

Groepsopdracht - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Kunsteducatie: oriënteren (B-VIVN-B79454)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1e examenkans 

  • EVO 1: 70%: praktijkexamen: kunstzinnige voorstelling (in groep, live, aan het einde van de kunstweek) 
  • EVO 2: 30%: mondelinge presentatie: cultuurproef (individueel) 

Bijzondere bepaling

Aanwezigheid tijdens de kunstweek (begin academiejaar) is verplicht. Indien omwille van ziekte deelnemen aan de kunstweek onmogelijk blijft, zal er in samenspraak met de student een vervangprogramma extern gezocht worden. De student zal het programma zelfstandig en op eigen kosten doorlopen. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

2e examenkans 

  • EVO 1: 70%: praktijkexamen: kunstzinnige voorstelling (individueel, via videofragment) 
  • EVO 2: 30%: mondelinge presentatie: cultuurproef (individueel) 

Bijzondere bepaling

Aanwezigheid tijdens de kunstweek (begin academiejaar) is verplicht. Indien omwille van ziekte deelnemen aan de kunstweek onmogelijk blijft, zal er in samenspraak met de student een vervangprogramma extern gezocht worden. De student zal het programma zelfstandig en op eigen kosten doorlopen.