persoonlijk leertraject 3 (B-VIVN-B3P233)

Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
1. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs begeleidt kleuters in complexe school- en klascontexten bij hun leer- en ontwikkelingsproces. Rekening houdend met de beginsituatie van de klasgroep en de belevingswereld van de individuele kleuter zorgt hij voor gepaste begeleiding, formuleert hij algemene en concrete doelen, selecteert hij passende leerinhouden en leerervaringen, aangepaste ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen. Hij functioneert autonoom en gebruikt hiervoor het Standaardnederlands.
2. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs creëert een aangenaam en uitdagend speel-, leer- en leefklimaat in de klas en op school, met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het fysieke welzijn van de klasgroep en de individuele kleuter. Hij hanteert een zorgbrede aanpak en speelt positief in op de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de klasgroep. Hij bevordert emancipatie, individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
3. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs heeft een grondig inzicht in de brede ontwikkeling van de kleuter en beheerst de basiskennis - waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen - m.b.t. inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Nederlands en leergebiedoverschrijdende thema’s. Hij hanteert een geïntegreerde en mediawijze aanpak en volgt recente ontwikkelingen kritisch op.
5. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs stuurt zijn functioneren bij en innoveert aan de hand van een systematische, kritische reflectie op de eigen professionele praktijk vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. persoonlijk leertraject 3 (B-VIVN-B5P233)




Inhoud
Het OPO 'Persoonlijk leertraject 3' bestaat uit het samenstellen van een leerportfolio die mondeling wordt geprestenteerd. Die leerportfolio is een gestructureerde verzameling werkstukken die illustreert op welke wijze ze het leertraject van de student hebben beïnvloed of richting hebben gegeven. Het maken van een leerportfolio is een uitgebreide vorm van zelfstandig werk, het is een proces van lange adem. Zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid van de student staan hierin immers centraal. Het uiteindelijke resultaat is een schriftelijk eindproduct én de mondelinge presentatie daarvan.
Studiemateriaal
- Woordenlijst Nederlandse Taal (2005). Tielt: Sdu Uitgevers, Lannoo. ISBN 9012105900 - Naslagwerk (via Vives)
- De Vriese, J., Finet, S., Staelens, A., Vandendriessche, T., Vanhelleputte, B. (2016). Handleiding leerportfolio. Brugge: VIVES. - Toledo (losbladig lesmateriaal)
Toelichting werkvorm
De procesbegeleiding verloopt via een vaste docent en grote groep, kleine groepjes of individueel (afhankelijk van de inhoud van de sessie). Sommige sessies zijn verplicht, andere op vrijwillige basis. We zijn er immers sterk van overtuigd dat tijdens deze momenten studenten leren van elkaar. Het beluisteren van het traject van medestudenten kan erg inspirerend en richtinggevend zijn. Hiernaast vinden we het ook belangrijk om de student autonomie te geven om hun eigen leerproces zelf in handen te nemen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de begeleidingssessies online plaats hebben.
Evaluatieactiviteiten
persoonlijk leertraject 3 (B-VIVN-B73182)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Portfolio, mondelinge presentatie (100%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Presenteren van de herwerkte portfolio (100%)