stage kleuteronderwijs 3 (B-VIVN-B3P034)




Doelstellingen
ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES
Kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch evalueren en combineren.
complexe gespecialiseerde vaardigheden toepassen, gelieerd aan onderzoeksuitkomsten.
Relevante gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet vertrouwde complexe problemen op te lossen.
Informatie, ideeën en oplossingen overbrengen op een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten.
Handelen in complexe en gespecialiseerde contexten.
Teamgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van collectieve resultaten.
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
1. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs begeleidt kleuters in complexe school- en klascontexten bij hun leer- en ontwikkelingsproces. Rekening houdend met de beginsituatie van de klasgroep en de belevingswereld van de individuele kleuter zorgt hij voor gepaste begeleiding, formuleert hij algemene en concrete doelen, selecteert hij passende leerinhouden en leerervaringen, aangepaste ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen. Hij functioneert autonoom en gebruikt hiervoor het Standaardnederlands.
2. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs creëert een aangenaam en uitdagend speel-, leer- en leefklimaat in de klas en op school, met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het fysieke welzijn van de klasgroep en de individuele kleuter. Hij hanteert een zorgbrede aanpak en speelt positief in op de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de klasgroep. Hij bevordert emancipatie, individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
3. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs heeft een grondig inzicht in de brede ontwikkeling van de kleuter en beheerst de basiskennis - waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen - m.b.t. inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Nederlands, wiskundige initiatie, wereldoriëntatie, muzische vorming en lichamelijke opvoeding, en leergebiedoverschrijdende thema’s. Hij hanteert een kritische, geïntegreerde en mediawijze aanpak en volgt recente ontwikkelingen op.
4. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs creëert een veilige, werkbare en stimulerende speel-, leer- en leefomgeving. Hij zorgt voor een doel- en kindgerichte planning. Hij gaat correct om met administratieve taken.
5. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs stuurt zijn functioneren bij en innoveert aan de hand van een systematische, kritische reflectie op de eigen professionele praktijk vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek.
6. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs communiceert discreet en in het Standaardnederlands of in een ander passend register met ouders/verzorgers over de kleuter, de school, opvoeding en onderwijs. Hij betrekt ouders/verzorgers bij het klas - en schoolgebeuren.
7. De Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs werkt teamgericht en neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het schoolbeleid.
Begintermen
Er is strikte volgtijdelijkheid: Om 'stage: kleuteronderwijs 3' te kunnen starten, moet je reeds een credit behaald hebben op 'stage: kleuteronderwijs 2'.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
17 sp. stage kleuteronderwijs 3 (B-VIVN-B5P072)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel Stage: kleuteronderwijs 3 wordt er 2 weken stage gelopen bij de jongste kleuters en wordt het jaar afgesloten met een lange ingroeistage in de tweede of derde kleuterklas.
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden die een normaal verloop van de stage onmogelijk maken, kan de aanpak en/ of de invulling van de stage geheel of gedeeltelijk aangepast worden. Dit zou bv. kunnen zijn door een vervangopdracht aan de hand waarvan de student kan aantonen dat hij/ zij de competenties verworven heeft. De concrete aanpassing(en) zullen afhangen van de context waarin de stage verloopt en van de specifieke omstandigheden die zich voordoen. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.
1 sp. stage: kleuteronderwijs supervisie (B-VIVN-B5P524)




Inhoud
Supervisie is een werkvorm waarbij kleine groepen studenten reflecteren over hun stage-ervaringen onder leiding van een docent, de supervisor.
Studiemateriaal
Handleiding supervisie op Toledo
Toelichting werkvorm
Gesprek in kleine groep vertrekkend van één werkverslag van één student.
Elke student brengt één werkverslag in.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
stage kleuteronderwijs 3 (B-VIVN-B77298)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel is NIET tolereerbaar
100 % Permanente evaluatie
Het gaat hier over een afweging van het bereiken van alle competentieniveaus aangegeven in de stageleerlijn en niet over een optelsom van individuele scores.
Een gedetailleerde beschrijving van het stagereglement en de vereisten van elk onderdeel van de stage is te raadplegen in de praktijkgids via https://www.vives.be/nl/stagedocumenten/kleuteronderwijs/brugge
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- B5P072 - stage kleuteronderwijs 3 (binnen en over academiejaar)
- B5P524 - stage: kleuteronderwijs supervisie (binnen en over academiejaar)