muzisch project (B-VIVN-B3P016)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Baeten Liesbeth (coördinator) |  Baeten Liesbeth |  Ost Marleen |  Van Helleputte Bert |  Vanderiviere Yentl |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. muzisch project (B-VIVN-B5P066)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtTweede semesterTweede semester
Baeten Liesbeth |  Ost Marleen |  Van Helleputte Bert |  Vanderiviere Yentl |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In het opleidngsonderdeel 'muzisch project' integreren studenten alle kennis en vaardigheden die aan bod kwamen in de vakken muzische grondhouding en -ontwikkeling. 

De studenten werken samen aan een muzisch product (voorstelling) voor en met (jonge) kinderen. In dit project integreren studenten hun kennis en vaardigheden in de muzische domeinen muziek, beeld, media, drama, muzisch taalgebruik en bewegingsexpressie om te komen tot een boeiend aanbod dat inspeelt op interesses van jonge kinderen en hun 'beginsituatie'. Om dit project, in groep en in een reële context te kunnen verwezenlijken wordt in het bijzonder een beroep gedaan op essentiële attitudes:

- Zin voor samenwerking: de studenten moeten in een beperkte tijd samen een muzische opvoering uitdenken en uitwerken.

-  Beslissingsvermogen: er moeten knopen doorgehakt worden:  wie zorgt voor muziek, wie reserveert het materiaal voor de belichting… Elke groep bepaalt op welk muzisch domein ze de klemtoon willen leggen. + Flexibele houding

 - Leergierigheid: de studenten zoeken informatie rond de inhoud of de context van het verhaal. Ze doen vaak beroep op de deskundigheid van de docenten muzische vorming om bepaalde taken uit te voeren.

 - Relationele gerichtheid: de studenten overleggen met respect voor ieders mening. Ze maken duidelijke en correcte afspraken.

-  Kritische ingesteldheid: de studenten brengen zelf ideeën aan en ze leren nadenken over de haalbaarheid en wenselijkheid en zinvolheid van de ideeën.

-  Organisatievermogen: er moeten heel wat taken verdeeld en gepland worden vb. Wie neemt contact op met de directie, wie doet welke inkopen, wie zorgt voor het vervoer van het materiaal…

- Verantwoordelijkheidszin: het project vereist een volledig engagement van de student. De studenten krijgen ‘richturen’ om aan het project te werken maar we verlangen dat ze hun verantwoordelijkheid opnemen en doorwerken aan de deeltaken tot het ‘af’ is!

- Creatieve gerichtheid: de verschillende muzische domeinen (beeld/muziek/ bewegingsexpressie/dramatisch spel/muzisch taalgebruik) komen aan bod. De studenten hanteren hun kennis en vaardigheden uit deze vakken om op een originele manier gestalte te geven aan het project. Ze componeren zelf liedjes, ze bouwen een decor, dramatiseren, zingen en/of bespelen instrumenten, creëren dansjes, maken kostuums, schrijven teksten…

-  Flexibiliteit: de studenten ervaren dat in groep werken aan een taak heel wat flexibiliteit vereist. Flexibiliteit t.a.v. de basisschool wordt eveneens sterk ervaren, want er worden geregeld nog tal van zaken gewijzigd.

- Gerichtheid op correct taalgebruik: tijdens de voorbereiding, bij de uitvoering en in de contacten met de leden van het schoolteam wordt correct taalgebruik gehanteerd. Schriftelijke communicatie vb. een artikel over het project schrijven voor de schoolkrant van de school, behoort ook tot de mogelijkheden.

 

Aanbevolen

Alle leermateriaal (muzische vakken) uit opleidingsfase 1 en 2.

Groepswerk

Evaluatieactiviteiten

muzisch project (B-VIVN-B77126)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De voorstelling voor (jonge) kinderen wordt als product geëvalueerd door alle betrokken docenten muzische vakken die een groepsscore toekennen. Dit wordt aangevuld met een procesevaluatie op basis van een peerassesment (de groepsscore kan aangepast worden, max. -2 tot +2).

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De student werkt individueel een gelijkaardig project uit met een schriftelijke neerslag en een individuele voorstelling. De evaluatie gebeurt door een score op basis van de kwaliteit van het muzisch product (80%). De student maakt ook een zelfreflectie met een inschatting van de persoonlijke groei op vlak van competenties/attitudes (diepgang reflectie: 20%).