Sportcommunicatie (B-VIVN-B3G625)
Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
DLR 1 De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
DLR 10 De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
B3G269 : sportcommunicatie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B2G122 : Sportcommunicatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement (Brugge) (Afstudeerrichting sport- of cultuurmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement (Brugge) (Specifiek gedeelte specialisatie sportmanagement) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte leerroute (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Brugge) (Afstudeerrichting Sport- en Cultuurmanagement) 90 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte leerroute (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Brugge) (Specialisatie Sportmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Sportcommunicatie (B-VIVN-B5G625)
Inhoud
Centrale inzichten en begrippen binnen sportmarketing, -sponsoring en -communicatie worden uitgebreid behandeld : sport, marketing en communicatie; sponsormatch; verkopen van sponsoring en crowdfunding; selecteren van sponsoring; ambush marketing; transformatie en sponsorgolven; effectiviteit en stopzetting van sponsoring. Vertrekkend van tijdloze sportbusiness-cases worden tendensen binnen sportmarketingcommunicatie en sportsponsoring gesitueerd en verklaard.
De theorie wordt regelmatig geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk (waarbij ook ingespeeld wordt op de actualiteit).
Thema's:
1. Sponsors slopen de magische marathonmuur
2. Hoe snel schakelt het vrouwenverzet?
3. De sponsorklik
4. Merkenhoogmis in het veldrijden
5. Koersmerken stretchen zich
6. Voetbalsponsors spelen hoog spel
7. Businessgekte in het voetbal
8. Red Bull verlegt grenzen
9. Sportmerken creëren een eigen wereld
Studiemateriaal
VERPLICHT :
- Lagae, W. (2023). Sneller, Groter, Gekker. Meulebeke:Bibliodroom - ISBN: 9789464783001 - Boek (via VIVES)
- Losbladig lesmateriaal - Toledo
- Losbladig lesmateriaal - In de les
Toelichting werkvorm
- Hoorcollege
- Onderwijsleergesprek
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs (asynchroon en/of synchroon).
Evaluatieactiviteiten
sportcommunicatie (B-VIVN-B77029)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:
100% Schriftelijk examen
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
100% Schriftelijk examen
Bijzondere bepaling :
- Meerkeuzevragen zijn steeds met giscorrectie
- In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een examen vanop afstand (mondeling of schriftelijk).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De examenmodaliteit bij de tweede examenkans is dezelfde als bij de eerste examenkans.