Topics in de zorg bij mensen met een beperking (B-VIVN-B3D772)
Doelstellingen
Leerresultaat 3: Verleent zowel in vertrouwde als in niet-vertrouwde en/of complexe en gespecialiseerde zorgsituaties cliëntgerichte en –gestuurde verpleegkundige zorg op maat, gebruik makend van de gepaste technologie en met aandacht voor structuur, stiptheid en nauwkeurigheid teneinde de kwaliteit van zorg en de veiligheid van de zorgvrager te waarborgen in de concrete handelingen.
Indicator 3.1: Correcte en relevante informatie geven aan de zorgvrager over zijn gezondheid, ziekte, de zorg, onderzoeken, behandeling en toekomstperspectieven
3.1.3 De student geeft aan de zorgontvanger correcte en relevante informatie over verpleegkundige handelingen, zijn gezondheid, ziekte, de zorg, onderzoeken, behandeling en toekomstperspectieven in complexe situaties.
Leerresultaat 4: Neemt, vanuit een visie op empowerment en shared decision making, autonoom initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Organiseert op methodische wijze gezondheidsbevordering en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Stimuleert een gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s).
Indicator 4.1: De gezondheidsrisico’s, het gezondheidsprobleem of mogelijke complicaties en de nood aan gedragsverandering bij de individuele zorgvrager of een groep herkennen en definiëren rekening houdend met de culturele, existentiële en/of maatschappelijke achtergrond van de zorgvrager(s), zijn voorkennis, leerstijl en bevorderende en belemmerende factoren.
4.1.3 De student inventariseert zelfstandig de beginsituatie van een individuele zorgontvanger en/of een groep en herkent en definieert zelfstandig gezondheidsrisico’s, gezondheidsrisico's of mogelijke complicaties en de nood aan gedragsverandering in niet -vertrouwde situaties.
Indicator 4.2: De gezondheidsrisico’s, het gezondheidsprobleem of mogelijke complicaties met de zorgvrager(s) met behulp van relevante informatiekanalen en voorlichtingsmiddelen bespreken en hem, rekening houdend met zijn verwachting en beleving, adviseren en motiveren in zijn keuzes i.v.m. gezondheid, gezondheidsgedrag, autonomie en levenskwaliteit.
4.2.2 De student gebruikt relevante informatiekanalen en voorlichtingsmiddelen en past gespreksvaardigheden toe bij het geven van informatie, het motiveren en adviseren van cliënten over het gezondheidsprobleem in eenvoudige zorgsituaties.
Leerresultaat 5: Reflecteert over de eigen waarden en normen en deze van de zorgvrager en over hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Handelt op ethisch verantwoorde wijze. Vervult een voorbeeldfunctie voor anderen.
Indicator 5.1: Eigen functioneren analyseren en aanpassen in functie van eigen waarden en normen en rekening houdend met waarden en normen van de zorgvrager.
5.1.3 De student analyseert zelfstandig zijn eigen functioneren en past het aan in functie van eigen waarden en normen, rekening houdend met de waarden en normen van de zorgontvanger
Leerresultaat 7: Bouwt intra- en interprofessionele relaties op en werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
Indicator 7.1 Professioneel omgaan met de taken/bevoegdheden van de verschillende teamleden.
7.1.3: De student gaat professioneel om met de taken en de bevoegdheden van de verschillende teamleden
Indicator: 7.2 Open staan voor de mening van de verschillende teamleden en zich als verpleegkundige professioneel profileren t.o.v. andere teamleden en de organisatie
7.2.3 De student staat open voor de mening van de verschillende teamleden.
Leerresultaat 8: Communiceert op een efficiënte en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen in de vakterminologie en aangepast aan de gesprekspartner.
Indicator 8.1:De essentie van de zorgsituatie op een gestructureerde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren
8.1.3 De student rapporteert de essentie van de zorgsituatie over een uitgebreide groep patiënten en betrokkenen gestructureerd in verschillende situaties
Indicator 8.2: Een professionele en eenduidige woordkeuze hanteren.
8.2.3: De student hanteert een professionele en eenduidige woordkeuze ten aanzien van meerdere betrokkenen in een niet-vertrouwde situatie.
Leerresultaat 15: Is creatief, ondernemend en ondersteunt duurzaamheid in zorg- en welzijnsorganisaties
Indicator 15.1: Creatief en probleemoplossend denken en handelen
15.1.3 De student zoekt onder begeleiding naar creatieve en zinvolle oplossingen voor diverse problemen in een zorgcontext.
ICOMS:
- Taalvaardigheid - Tekst geschreven in andere taal begrijpen
De student begrijpt teksten geschreven in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer te geven.
- Persoonlijke groei - Andere perspectieven onderzoeken
De student staat open voor alternatieve ideeën en meningen, onderzoekt deze en weegt de waarde van deze perspectieven af.
- Interculturele competenties - culturele ontvankelijkheid; multiperspectivieit;
De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën.
- Internationale betrokkenheid - zich internationaal oriënteren;
De student kan lokale gebeurtenissen en handelswijzen plaatsen in een internationale context door de internationale consequenties van lokale gebeurtenissen en de invloed van een internationale of Europese context op deze lokale situaties aan te geven.
- Internationale vakkennis - De cultuurgebondenheid van jouw discipline zien
De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze vooronderstellingen in een historische context plaatsen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Topics in de zorg bij mensen met een beperking (B-VIVN-B5D772)
Inhoud
Dit keuzevak gaat verder in op verpleegkundige zorg bij bijzondere doelgroepen (kind, adolescent, volwassene en oudere) in diverse settings (thuiszorg, ziekenhuis, voorzieningen voor personen met beperking, sociale diensten). Binnen dit keuzevak wordt gewerkt met topics rond personen met een beperking. Hierbij ligt de focus op een integrale en holistische benadering van de persoon met een beperking.
Topics:
- Diversiteit bij personen met een beperking
- Sociale en financiële ondersteuning
- Interactie bij personen met een beperking
- Verdiepen in verpleegkundige aspecten van de zorg voor personen met een beperking & interprofessioneel samenwerken
- Ethische beschouwingen bij personen met een beperking
Studiemateriaal
Leermateriaal en presentaties worden aangeboden via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Topics in de zorg bij mensen met een beperking (B-VIVN-B78264)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.