Doelstellingen
Leerresultaat 1: De professionele bachelor verpleegkunde bouwt autoneem, binnen een omgeving die zich kenmerkt door diversiteit, een professionele relatie op met de zorgvrager, die gericht is op het somatisch, sociaal, psychosch en existentieel welbevinden van deze, zowel in vertrouwde als in niet-vertrouwde en/of complexe en gespecialiseerde zorgsituaties.
Indicator 1.1.: Een professionele vertrouwensrelatie opbouwen met de zorgontvanger.
1.1.3 de student bouwt in niet-vertrouwde zorgsituaties een professionele vertrouwensrelatie op met de zorgontvanger
Indicator 1.2.: Respectvol handelen, rekening houdend met de behoeften, gevoelens en de culturele, existentiële en/of maatschappelijke context van de zorgontvanger.
1.2.3 de student houdt in zijn handelen expliciet rekening met de behoeften, de gevoelens en de culturele, existentiële of maatschappelijke context van de zorgontvanger en past dit toe in niet-vertrouwde zorgsituaties.
Indicator 1.3.: Een professionele relatie opbouwen met een zorgontvanger met een specifieke culturele en/of maatschappelijke achtergrond.
1.3.3. de student bouwt een professionele relatie op met een zorgvrager met een specifieke culturele en/of maatschappelijke achtergrond.
Indicator 1.4.: Communicatievaardigheden en gesprekstechnieken beheersen en doelgericht gebruiken.
1.4.3 de student beheerst de aangeleerde communicatievaardigheden en gesprekstechnieken in niet-vertrouwde zorgsituaties
Leerresultaat 4: De professionele bachelor verpleegkunde neemt vanuit een visie op empowerment en shared decision making, autonome initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Hij organiseert op methodische wijze gezondheidsbevordering en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Hij stimuleert gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s).
Indicator 4.1: De gezondheidsrisico’s, het gezondheidsprobleem of mogelijke complicaties en de nood aan gedragsverandering bij de individuele zorgontvanger of een groep herkennen en definiëren rekening houdend met de culturele, existentiële en/of maatschappelijke achtergrond van de zorgontvanger(s), zijn voorkennis, leerstijl en bevorderende en belemmerende factoren.
4.1.4 de student inventariseert zelfstandig de beginsituatie van een individuele zorgontvanger en/of een groep en herkent en definieert zelfstandig gezondheidsrisico’s, gezondheidsrisico’s of mogelijke complicaties en de nood aan gedragverandering in niet vertrouwde complexe en gespecialiseerde zorgsituaties
Indicator 4.2: De gezondheidsrisico’s, het gezondheidsprobleem of mogelijke complicaties met de zorgontvanger(s) met behulp van relevante informatiekanalen en voorlichtingsmiddelen bespreken en hem, rekening houdend met zijn verwachting en beleving, adviseren en motiveren in zijn keuzes i.v.m. gezondheid, gezondheidsgedrag, autonomie en levenskwaliteit.
4.2.4 de student gebruikt relevante informatiekanalen en voorlichtingsmiddelen. Hij geeft zelfstandig informatie aan zorgontvangers over het gezondheidsprobleem en mogelijke complicaties en de nood aan gedragsverandering in vertrouwde complexe en gespecialiseerde zorgsituaties.
Leerresultaat 5: De professionele bachelor verpleegkunde reflecteert over de eigen waarden en normen en deze van de zorgvrager en over hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Hij handelt op ethisch verantwoorde wijze. Hij vervult een voorbeeldfunctie voor anderen.
Indicator 5.1: Eigen functioneren analyseren en aanpassen in functie van eigen waarden en normen en rekening houdend met waarden en normen van de zorgvrager.
5.1.3 De student analyseert zelfstandig zijn eigen functioneren en past het aan in functie van eigen waarden en normen, rekening houdend met de waarden en normen van de zorgontvanger
Indicator 5.2: Ethische aspecten binnen de zorg (h)erkennen, bespreekbaar maken in het team en een bijdrage leveren aan een verantwoorde besluitvorming.
5.2.3.de student herkent de ethische dimensie van de zorg, stelt ze bespreekbaar en levert een bijdrage tot een verantwoorde besluitvorming
Indicator 5.3: Als pleitbezorger optreden voor de zorgontvanger.
5.3.4 de student treedt in het team als pleitbezorger op van de zorgontvanger
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Gezondheidscoach in een preventieve setting (B-VIVN-B5D705)
Inhoud
Dit keuzevak spitst zich toe op verpleegkundigen die in een sociale setting aan de slag gaan. Denk hierbij aan Kind en Gezin, CLB, diensten voor preventie en bescherming op het werk, wijkteams, LOGO… Via inzicht in de organisaties, toepassingsgerichte methodieken en oefeningen gaan we praktijkgericht te werk. Na het schetsen van een algemeen kader, wordt via casuïstiek inzicht verschaft in de methodieken in verschillende eerstelijnsdiensten. Vervolgens wordt dieper ingegaan op individuele coaching om af te sluiten met een geïntegreerde casus.
Studiemateriaal
Er wordt per dag op toledo heel wat ondersteunend materiaal geplaatst. Per dag wordt ook een ppt voorzien als kapstok.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
De bedoeling is dat studenten individueel of in groep concreet aan de slag gaan met materie. Via casuïstiek en professionals komen ze tot concretisering van de aangeboden theorie.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de contactmomenten op de campus deels of volledig vervangen worden door een digitaal alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Gezondheidscoach in een preventieve setting (B-VIVN-B79687)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% mondeling examen waarin je aantoont dat je de leerinhouden vertaalt naar jouw eigen verpleegkundig denken en handelen. De examencasussen worden op voorhand aan de studenten bezorgd ter voorbereiding.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.