Thuisverpleging 2.0 (B-VIVN-B3D704)
Doelstellingen
Leerresultaat 2: Verleent evidence based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorg op basis van klinisch redeneren en een attitude van verantwoordelijkheids- en ondernemingszin, een ruime mate van initiatief en proactiviteit, conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.
Indicator 2.1: Verantwoordelijkheid opnemen bij het verlenen van verpleegkundige zorg volgens de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.
2.1.4 de student neemt verantwoordelijkheid op bij het verlenen van zorg in niet-vertrouwde, complexe en gespecialiseerde situaties en gaat kritisch om met de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.
Indicator 2.5: In overleg met de zorgontvanger geïndividualiseerde zorgplannen opmaken, toepassen en evalueren.
2.5.3 De student maakt in complexe en gespecialiseerde zorgsituaties geïndividualiseerde zorgplannen op in overleg met de zorgontvanger, past ze toe en evalueert ze.
Indicator 2.7: De zorg autonoom proactief verlenen.
2.7.4 de student verleent autonoom en op een proactieve manier de zorg in complexe en gespecialiseerde situaties.
Leerresultaat 3: Verleent zowel in vertrouwde als in niet-vertrouwde en/of complexe en gespecialiseerde zorgsituaties cliëntgerichte en –gestuurde verpleegkundige zorg op maat, gebruik makend van de gepaste technologie en met aandacht voor structuur, stiptheid en nauwkeurigheid teneinde de kwaliteit van zorg en de veiligheid van de zorgvrager te waarborgen in de concrete handelingen.
Indicator 3.2: Verpleegkundige verstrekkingen en medische voorschriften stipt en doordacht uitvoeren volgens procedures en protocollen afgestemd op de zorgontvanger.
3.2.4 de student voert de aangeleerde verpleegkundige verstrekkingen en medische voorschriften stipt en doordacht uit volgens de procedures en protocollen afgestemd op de zorgontvanger in niet-vertrouwde, complexe en gespecialiseerde situaties.
Leerresultaat 5: De professionele bachelor verpleegkunde reflecteert over de eigen waarden en normen en deze van de zorgvrager en over hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Hij handelt op ethisch verantwoorde wijze. Hij vervult een voorbeeldfunctie voor anderen.
Indicator 5.3: Als pleitbezorger optreden voor de zorgontvanger.
5.3.4 de student treedt in het team als pleitbezorger op van de zorgontvanger.
Leerresultaat 7: De professionele bachelor verpleegkunde bouwt intra- en interprofessionele relaties op en werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
Indicator 7.2: Open staan voor de mening van de verschillende teamleden en zich als verpleegkundige professioneel profileren t.o.v. andere teamleden en de organisatie.
7.2.4 de student profileert zich professioneel als verpleegkundige t.o.v. andere teamleden en de organisatie.
Indicator 7.4: De zorgdoelstellingen en zorgverlening interprofessioneel en efficiënt afstemmen.
7.4.4 de student doet zelfstandig voorstellen om de zorgdoelstellingen en de zorgverlening efficiënt af te stemmen met andere zorgverstrekkers.
Leerresultaat 9: Organiseert en coördineert autonoom en in overleg met andere zorgverstrekkers intra-,trans- en extramurale zorg.
Indicator 9.1: De essentie van de zorgsituatie op een gestructureerde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
9.1.4 de student inventariseert de nood aan coördinatie van zorg in samenspraak met de zorgontvanger en rekening houdend met de context.
Indicator 9.2: Volgens de vooropgestelde doelstellingen en gestelde prioriteiten maatregelen treffen zodat de juiste instellingen, middelen en personen in samenspraak met de zorgontvanger en zijn context op het juiste tijdstip worden ingeschakeld.
9.2.4 de student treft zelfstandig maatregelen om volgens de vooropgestelde doelstellingen en prioriteiten, de juiste instellingen, middelen en personen op het juiste tijdstip in te schakelen in samenspraak met de zorgontvanger en zijn context.
Leerresultaat 11: De professionele bachelor verpleegkunde instrueert, coacht en geeft leiding aan leden van een gestructureerd team.
Indicator 11.3: Samenwerking bevorderen.
11.3.4 de student doet vanuit zijn analyse van de groepsdynamiek voorstellen om de samenwerking met anderen te bevorderen.
Leerresultaat 13: De professionele bachelor draagt als autonome professional actief bij tot de profilering van het beroep en staat kritisch ten opzichte van maatschappelijke evoluties en het economisch, sociaal en ethisch beleid.
Indicator 13.2: Het effect van economisch, sociaal en ethisch beleid op eigen werksituaties analyseren.
13.2.3 de student kent het economisch, sociaal en ethisch beleid op nationaal vlak.
Leerresultaat 15: De professionele bachelor is creatief, ondernemend en ondersteunt duurzaamheid in zorg- en welzijnsorganisaties
Indicator 15.1: Creatief en probleemoplossend denken en handelen
15.1.4 de student brengt zelfstandig creatieve en zinvolle oplossingen aan voor diverse problemen in een zorgcontext.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Thuisverpleging 2.0 (B-VIVN-B5D702)
Inhoud
In dit verdiepend keuzevak wordt vanuit verschillende casussen ingezoomd op de zorg- gerelateerde kenmerken van de thuisverpleging, waarbij de vraag van de zorgontvanger en zijn omgeving (netwerk) sterk bepalend is. Thuisverpleegkundigen staan in voor zowel sociale, fysieke als psychosociale ondersteuning en dit in interprofessioneel overleg met andere betrokken zorgverleners uit eerste, tweede lijn en omringende netwerk of familie (nulde lijn).
Er wordt stilgestaan bij de verschillende belemmeringen en opportuniteiten die het werken als thuisverpleegkundige binnen een organisatie of op zelfstandige basis met zich mee brengen.
Aan de hand van casussen worden de specifieke verpleegkundige aandachtspunten bij een aantal thema’s (oncologische en palliatieve zorg thuis, wondzorg in de thuissetting, kwaliteit van thuiszorg, grensoverschrijdend gedrag in de thuisomgeving) belicht.
Daarnaast wordt kennisgemaakt met de voorwaarden om als zelfstandige thuisverpleegkundige aan de slag te gaan. De wetgeving, boekhoudkundige aspecten en het administratieve luik komen aan bod. Verder wordt er stilgestaan bij sociaal ondernemerschap en tips en tricks tot uitbouw van een praktijk. Vanuit deze theoretische inzichten wordt in een groepsopdracht een eigen praktijk uitgewerkt.
Studiemateriaal
- PowerPointpresentaties via Toledo
- Cursusmateriaal wordt aangeboden via Toledo
Toelichting werkvorm
Combinatie van on-campus en online colleges.
Studenten gaan individueel en in groepjes aan de slag met de aangeboden theorie.
Tijdens de lesweek is er een eerste overlegmoment in functie van de groepsopdracht. Volgende overlegmomenten worden in groepjes bepaald.
Evaluatieactiviteiten
Thuisverpleging 2.0 (B-VIVN-B79686)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.