Gezondheidszorg in detentie en forensische settings (B-VIVN-B3D689)
Doelstellingen
Leerresultaat VPK:
14. Reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren
14.3 Initiatieven nemen tot professionalisering
14.3.3 De student onderneemt zelfstandig initiatieven voor zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling
Leerresultaat VRK:
9. Werkt aan permanente profilering van het beroep en de professionalisering via het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren en door het volgen van vormingsinitiatieven. Reflecteert op de eigen praktijk en verwerkt deze reflecties in het professioneel handelen
9.3 Volgt professionaliseringsactiviteiten die voorbereiden op het levenslang leren
9.3.3 De student volgt professionaliseringsactiviteiten die voorbereiden op levenslang leren
Doelstellingen:
De student verwerft kennis rond het wettelijk kader van detentie en internering.
De student verwerft inzichten m.b.t. de complexiteit van de verpleegkundige begeleiding in deze contexten.
De student de helpende denkkaders integreren in de zorg voor de verschillende doelgroepen.
De student kan door de contacten met ervaringsdeskundigen en begeleidende verpleegkundigen de verschillende aspecten van detentie en internering in kaart brengen. Dit door deel te nemen aan de contactmomenten die voorzien worden binnen het aanbod van dit OPO.
De student verzamelt uit de beschikbare bronnen relevante informatie die ondersteunend werkt in het opbouwen van kennis rond de zorg die geboden kan worden in deze context.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Gezondheidszorg in detentie en forensische settings (B-VIVN-B5D689)
Inhoud
De uitdagingen van verpleegkundigen in penitentiaire centra, forensische psychiatrische centra en jeugdzorg zullen hier belicht worden. We hebben oog voor het wettelijk kader, een bepalende factor in deze zorg. Als verpleegkundige in een begeleidende rol gaan vraagt extra aandacht binnen deze context. Met een ruim aanbod aan gastsprekers, ervaringswerkers en de dialoog die tot stand kan komen zorgen we voor verschillende indrukken die langzaam evolueren in een bredere kennis over detentie en internering.
Studiemateriaal
Blockeel, H., Decrop, H., & Patoor, I. (2021). Gezondheidszorg in detentie en forensische settings. (Ongepubliceerde syllabus via VIVES).
Syllabus en PowerPoint (beschikbaar via Toledo) en eigen notities van de contactmomenten en excursie.
Artikels
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
College – excursie
Toelichting: hoorcollege, contactmomenten met deskundigen uit het werkveld en ervaringsdeskundigen, werkcollege, onderwijsgeleide zelfstudie en excursie.
Voor de excursie kan een minimale bijdrage aangerekend worden.
De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Gezondheidszorg in detentie en forensische settings (B-VIVN-B77331)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.