Buddy project (B-VIVN-B3D685)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Van Nuffelen Judy (coördinator) |  Raes David |  Van Nuffelen Judy |  N.
VIVES N POC PBA Verpleegkunde

Leerresultaten

14. Reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren

              14.3 Initiatieven nemen tot professionalisering

14.3.3 De student onderneemt zelfstandig initiatieven voor zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling

Doelstellingen:

Ontwikkelen ICOM’s @home

Internationale competenties:

  • Taalvaardigheid - gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen

De student begrijpt een langer betoog en lezingen, gesproken in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied, en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven.

  • Taalvaardigheid - taalstrategieën hanteren

De student kan standaarduitdrukkingen gebruiken om zijn beurt om te spreken te behouden, een gesprek over een vertrouwd onderwerp gaande helpen houden, doorgaans gebreken in zijn woordenschat en zinstructuur opvangen door omschrijvingen te gebruiken en doorgaans fouten en vergissingen rechtzetten.

  • Internationale betrokkenheid - een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen

De student vormt een gefundeerde mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken.

  • Internationale betrokkenheid - een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen

De student formuleert en communiceert zijn mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken op een duidelijke en overtuigende manier.

  • Interculturele competenties - culturele zelfkennis

De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dit relateren aan andere zienswijzen.

  • Interculturele competenties - culturele flexibiliteit

De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties, en verkent gedragsalternatieven.

  • Interculturele competenties - culturele veerkracht

De student gaat op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan.

  • Interculturele competenties - culturele kennis

De student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon.

  • Interculturele competenties – multiperspectiviteit

De student benadert en begrijpt een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken.

  • Internationale vakkennis - kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen

De student kan (elementen van) de beroepsbeoefeningen in zijn thuisland vergelijken met (elementen van) de beroepsbeoefening in andere landen.

  • Persoonlijke groei – zelfstandig functioneren

Je voert voor dit keuzevak op een zelfstandige manier jouw taken uit

  • Persoonlijke groei- netwerken en samenwerken

Je legt in stage/studiegerelateerde settings gemakkelijk contact met medestudenten, docenten en het werkveld en kan duidelijk communiceren en functioneert in teamverband.

  • Persoonlijke groei- zelfvertrouwen hebben

Je durft verantwoordelijkheid te dragen en gaat uitdagingen op jouw werk of stage aan op basis van een realistisch inzicht in het eigen kunnen

  • Persoonlijke groei- zich flexibel opstellen

Je wijkt indien nodig af van jouw planning en speelt in op onverwachte gebeurtenissen

  • Persoonlijke groei- andere perspectieven onderzoeken

Je staat open voor alternatieve ideeën en meningen, onderzoekt deze en weegt de waarde van deze perspectieven af.

  • Persoonlijke groei- creativiteit tonen

Je bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen

  • Persoonlijke groei – zich handhaven in stressvolle situaties

In stressvolle werkgerelateerde situaties heb je voldoende draagkracht en copingsvaardigheden om ofwel jouw professioneel handelen te handhaven ofwel gepaste ondersteuning te zoeken.

 

Bijkomende doelstellingen voor buddy project peer tutoring vaardigheden

Indicator 8.1: De essentie van de zorgsituatie op een gestructureerde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren

Indicator 11.1: Medewerkers helpen om eigen kwaliteiten en valkuilen te (h)erkennen en hanteren en te stimuleren tot verdere ontwikkeling.

11.1.4 De student helpt medewerkers om de eigen kwaliteiten en valkuilen te (h)erkennen en hen te stimuleren tot verdere ontwikkeling.

Indicator 11.2 Medewerkers gerichte instructie en feedback geven

11.2.2 "De student past de principes over het geven van instructies en feedback met een zekere mate van zelfstandigheid toe bij medestudenten14. Reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn eigen leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren

Indicator 14.1 Reflecteren over het eigen functioneren en analyseren van eigen leerbehoeften. De grenzen van de eigen deskundigheid herkennen en erkennen.

 



 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Buddy project (B-VIVN-B5D685)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Raes David |  Van Nuffelen Judy |  N.
VIVES N POC PBA Verpleegkunde

Buddy project internationaliserling:

Onze opleiding ontvangt jaarlijks heel wat buitenlandse studenten die hier stage komen lopen in ziekenhuizen en andere zorgdomeinen of die hier een opleidingsonderdeel volgen. Deze studenten moeten gastvrij onthaald worden en zich zo snel mogelijk thuis voelen in onze stad en onze hogeschool.

Binnen dit keuzevak neem je de buddy-rol op voor de inkomende studenten. We verwachten dat je de buitenlandse studenten de weg wijst, hun vragen beantwoordt en het aanspreekpunt bent bij praktische of andere problemen die met het stagelopen en met het studentenleven gepaard gaan.

In de opdrachtenfiche op Toledo wordt geconcretiseerd wat hierbij allemaal verwacht wordt.

Buddy project peer tutoring vaardigheden:

In de derde opleidingsfase worden, binnen het opleidingsonderdeel relationele vaardigheden 3, theoretische aspecten rond coaching aangereikt.

Deelname aan dit keuzevak is de ideale manier om deze theorie in de praktijk te brengen. Dit is er immers heel specifiek op gericht om als coach (‘tutor’) op te treden bij de begeleiding van medestudenten verpleegkunde uit een lagere opleidingsfase (‘tutees’). Daarnaast zijn er ook een aantal andere activiteiten mogelijk waar coaching of begeleiding wordt gegeven ten aanzien van leken.

Meer concreet kan het hier gaan over deelname aan de vaardigheidslessen (zowel VMV als relationele vaardigheden) in de eerste opleidingsfase, meewerken aan de oefenstations, ondersteuning bij de lessen O&K, Care4U, deelname aan de dag van de zorg en de restart a heart day, EHBO-lessen begeleiden in middelbare scholen… Kortom alles waar jij reeds expertise in hebt en waarop anderen graag beroep zullen doen.

Buddy project internationalisering:

Opdracht op Toledo.

Buddy project peer tutoring vaardigheden:

Alle informatie wordt meegegeven in de studiewijzer met opdrachtenfiche

Er is verder geen specifiek leermateriaal verbonden aan dit keuzevak. Afhankelijk van de toegewezen activiteiten zal er al dan niet een voorbereiding noodzakelijk zijn. Hiervoor kan zelfinschrijving in de desbetreffende Toledo courses en het raadplegen van het daar voorhanden zijnde leermateriaal noodzakelijk zijn.

Buddy project internationalisering:

Naast Nederlands wordt verwacht dat de student vlot Engels begrijpt en spreekt en zich kan redden in het Frans.

 

Buddy project internationalisering:

  • Onthaal inkomende studenten in semester 1 en semester 2 ( eventueel oppikken studenten en brengen naar accommodatie- aanwezig zijn bij eerste contact met anker internationalisering – rondleiden stageplaats en specifieke afdeling- medisch onderzoek,…)
  • Noden naar vaardigheidstraining in kaart brengen en in samenspraak met anker training organiseren
  • Hulp bij stagevoorbereiding
  • 1 activiteit per semester voor inkomende studenten organiseren als ‘teambuilding’ bedoeld.
  • Studentikoze activiteit organiseren (navraag financiering STUVO)  in sem 1 in Kortrijk internationale week en semester 2 in Brugge internationale week (datum en activiteit in overleg met de anker internationalisering). Dit doen alle buddy’s samen, over de campussen heen.
  • Organiseren infomoment samen met inkomende studenten voor de studenten OLF1 -internationale dag
  • 2x Organiseren speedfriendshipping/internationaal café met inkomende studenten.
  • Culturele activiteit begeleiden bij de Tour of Flanders

Dit kan uitgebreid worden afhankelijk van het aantal deelnemende studenten.

De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

Buddy project peer tutoring vaardigheden:

Dit keuzevak valt buiten de keuzevakweek en vindt plaats gedurende het ganse verloop van het academiejaar (volgens individueel samengesteld programma).

In het begin van het academiejaar wordt met de begeleidende docent samengezeten om het individueel programma samen te stellen. Dit wordt gekozen in samenspraak met de deelnemende student en zal voldoen aan de voorziene studiebelasting.

Na het ontvangen van het individueel programma zal via verder contact met de docenten die verantwoordelijk zijn voor de toegewezen activiteiten, afgestemd worden wat de verwachtingen zijn naar voorbereiding voor en medewerking tijdens de activiteit zelf.

Het aantal uren dat wordt toegekend aan een toegewezen activiteit omvat steeds een stuk voorbereiding (indien vereist) en een stuk uitvoering. De toegewezen uren worden telkens afgetekend door de verantwoordelijke docent op een daarvoor voorzien document ‘Overzicht gepresteerde uren’.

Na het uitvoeren van de begeleidingsactiviteit wordt een reflectieopdracht gemaakt.

Evaluatieactiviteiten

Buddy project (B-VIVN-B77322)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Buddy project internationalisering:

De student wordt op verschillende momenten geëvalueerd en dit zowel schriftelijk als mondeling

  • 40% permanente evaluatie (samenwerking, organisatie en aanwezigheid)
  • 10% schriftelijke verslaggeving (taal, volledigheid en inhoud)
  • 50% reflectie (schriftelijk met mondelinge toelichting), waarvan
    • 30% ICOM’s
    • 20% studentencoaching

Buddy project peer tutoring vaardigheden:

100 % permanente evaluatie. De helft van de score wordt bepaald door het toekennen van een punt voor iedere uitgevoerde activiteit. De andere helft van de score wordt bepaald door het cijfer dat wordt toegekend aan de reflectieopdracht. Voor beide zijn specifieke evaluatiefiches beschikbaar.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Buddy project internationalisering:

  • 30% schriftelijke verslaggeving (taal, volledigheid en inhoud)
  • 70% reflectie (schriftelijk met mondelinge toelichting), waarvan
    • 40% ICOM’s
    • 30% studentencoaching

Buddy project peer tutoring vaardigheden:

Het herwerken/opnieuw maken van de opdracht wordt in samenspraak met de docent vastgelegd.