diversiteitsresponsieve zorg 2 (B-VIVN-B3D411)

4 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Verkest Annelies (coördinator) |  Casteleyn Christophe |  Devreese Rosalie |  Inghelbrecht Michèle |  Musina Svitlana |  Pitteljon Lisette |  Taillieu Niels |  Van Nuffelen Judy |  Vandelanotte Annick |  Verkest Annelies |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Verpleegkunde

Leerresultaat 1: Bouwt autonoom binnen een omgeving die zich kenmerkt door diversiteit een professionele relatie op met de zorgvrager die gericht is op het somatisch, sociaal, psychisch en existentieel welbevinden van deze, zowel in vertrouwde als in niet vertrouwde en/of complexe en gespecialiseerde zorgsituaties.   

Indicator 1.3: Een professionele relatie opbouwen met een zorgvrager met een specifieke culturele en/of maatschappelijke achtergrond.

1.3.1: De student heeft basiskennis over de kenmerken van cultuursensitieve zorg en kwetsbare doelgroepen.

Leerresultaat 2: Verleent evidence based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorg op basis van klinisch redeneren en een attitude van verantwoordelijkheids- en ondernemingszin, een ruime mate van initiatief en proactiviteit, conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.

Indicator 2.2: Gegevens uit verschillende bronnen met elkaar in verband brengen, kritisch beoordelen en er conclusies uit trekken om op een wetenschappelijk gefundeerde, praktijkrelevante en kwaliteitsvolle manier zorg te verlenen.

2.2.1 De student verzamelt alle gegevens die nodig zijn om praktijkrelevante en wetenschappelijk gefundeerde zorg te verlenen en beoordeelt ze met ondersteuning kritisch in eenvoudige zorgsituaties. 

Indicator 2.3:  Verpleegproblemen bepalen op basis van de observatie en de analyse van symptomen, klachten, zorgbehoeften en de beleving van de zorgvrager op somatisch, psychisch, sociaal en existentieel vlak.             

2.3.1 De student bepaalt onder begeleiding verpleegproblemen in eenvoudige zorgsituaties op basis van de observatie en de analyse van symptomen, klachten, zorgbehoeften en de beleving van de zorgvrager.

Indicator 2.4: Haalbare en concrete doelstellingen bepalen, hierin prioriteiten stellen en voortdurend bijsturen in alle fasen van het zorgtraject.

2.4.1 De student bepaalt haalbare en concrete doelstellingen in eenvoudige zorgsituaties.

Indicator 2.5: In overleg met de zorgvrager geïndividualiseerde zorgplannen opmaken, toepassen en evalueren.

2.5.1 De student maakt in eenvoudige zorgsituaties een geïndividualiseerd zorgplan op in overleg met de zorgvrager, past het toe en evalueert het. 

Indicator 2.6:  Vanuit reflectie en inzicht in de verpleegkundige, biomedische en humane wetenschappen het eigen handelen verantwoorden in diverse zorgsituaties.

2.6.1 De student verantwoordt in eenvoudige zorgsituaties zijn eigen handelen vanuit reflectie en inzicht in de verpleegkundige, biomedische en humane wetenschappen. 

Leerresultaat 4: Neemt, vanuit een visie op empowerment en shared decision making, autonoom initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Organiseert op methodische wijze gezondheidsbevordering en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Stimuleert een gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s).

Indicator 4.1: De gezondheidsrisico’s, het gezondheidsprobleem of mogelijke complicaties en de nood aan gedragsverandering bij de individuele zorgvrager of een groep herkennen en definiëren rekening houdend met de culturele, existentiële en/of maatschappelijke achtergrond van de zorgvrager(s), zijn voorkennis, leerstijl en bevorderende en belemmerende factoren.

4.1.1: De student omschrijft de factoren die gezondheidsgedrag beïnvloeden en herkent onder begeleiding gezondheidsrisico’s in eenvoudige, voorspelbare en gestructureerde zorgsituaties.

Leerresultaat 8: Communiceert op een efficiënte en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen in de vakterminologie en aangepast aan de gesprekspartner.

Indicator 8.1:De essentie van de zorgsituatie op een gestructureerde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren

8.1.2 De student rapporteert de essentie van de zorgsituatie over meerdere patiënten en betrokkenen gestructureerd in verschillende situaties

Leerresultaat 14: Reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn leerbehoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren.

Indicator 14.4: De eigen zelfzorg verzekeren

14.4.1 De student schat het belang van zelfzorg correct in en benoemt op dit vlak zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.

Internationale competenties

Internationale betrokkenheid - een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen

Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen De student vormt een gefundeerde mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. diversiteitsresponsieve zorg 2 (B-VIVN-B5D411)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum30 urenTweede semesterTweede semester
Casteleyn Christophe |  Devreese Rosalie |  Inghelbrecht Michèle |  Musina Svitlana |  Pitteljon Lisette |  Taillieu Niels |  Van Nuffelen Judy |  Vandelanotte Annick |  Verkest Annelies |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Verpleegkunde

Diversiteit in de verpleegkundige praktijk: zorgontvangers hebben diverse identiteitskenmerken en bevinden zich steeds op kruispunten van diverse identiteiten.  

In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij hoe onder meer hoge leeftijd in combinatie met andere identiteiten zoals geslacht, etniciteit, onderwijsniveau, socio-economische status, mentale en fysieke gezondheid een invloed kan hebben op lichamelijke, psychische en sociale kwetsbaarheid. Daarnaast zien we ook hoe hoge leeftijd al dan niet in combinatie met andere identiteiten nog te vaak leidt tot professioneel ageism waarbij oudere zorgontvangers systematisch op een stereotype en negatieve manier geportretteerd en op basis van leeftijd gediscrimineerd worden, met onder-of overbehandeling als gevolg. We bekijken hoe je als verpleegkundige het proces van kwetsbaarheid gunstig kan beïnvloeden, focussen ons hierbij op het ondersteunen van gezond ouder worden en tonen aan hoe je een buffer kan opwerpen tegen professioneel ageism.  

Daarnaast wordt stilgestaan bij de betekenis van diversiteitsresponsieve zorg binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Hiervoor bespreken we hoe we mentaal welbevinden en psychische kwetsbaarheid kunnen begrijpen. Tevens gaan we dieper in op de GGZ verpleegkunde vroeger en nu. Het herstelconcept wordt grondig besproken en er wordt ruimte gemaakt om de verpleegkundige praktijk binnen de GGZ te concretiseren. 

In het derde onderdeel van dit OPO zoomen we in op personen die omwille van de deelidentiteit ‘beperking’ (ruim bekeken) specifieke ondersteuningsnoden hebben en waar verpleegkundigen instaan voor diversiteitsresponsieve zorg in de thuissituatie, in het ziekenhuis en in allerhande voorzieningen. 

Inghelbrecht, M., Driessens, F., Taillieu, N. & Vanryckeghem, E. (2022). Leerboek ouderenzorg voor verpleegkunde. Leuven: Acco ISBN nummer: 9789464148633.

Verkest, A., Maerten, T., Casteleyn C., Debyser B., De Visschere, S. Mestdagh, J., Blockeel H., Soete, A., Patoor, I. & Pitteljon, L. (2024). Diversiteitsresponsieve zorg 2. Kortrijk/Brugge/Roeselare: VIVES-syllabus.    

Nederlands

Naast hoor- en werkcolleges, zijn er studiebezoeken.

Evaluatieactiviteiten

diversiteitsresponsieve zorg 2 (B-VIVN-B80597)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

80% schriftelijk examen voor de onderdelen betreffende psychische kwetsbaarheid en de oudere zorgontvanger

20% groepspresentatie voor onderdeel " zorg voor mensen met een beperking" 

Bijzondere bepaling:

Bij wettige afwezigheid bij begeleidingsmomenten en/ of uitvoering van de groepspresentatie komt de student in aanmerking voor een inhaalopdracht. ( individueel of in groep)

In het kader van de privacy van de persoon met een beperking gelden voor de opmaak van de (powerpoint)presentatie en voor het brengen van de presentatie volgende afspraken:   

alleen 'fictieve' namen gebruiken;

foto's, film en geluidsopnames van het interview kunnen alleen gebruikt worden indien je een schriftelijke toestemming hebt van de persoon zelf en/of zijn/haar belangrijke derden.

De eindquotatie voor deze onderwijsleeractiviteit wordt met 50% verlaagd indien de regels in het kader van de privacy van de persoon met een beperking niet worden gerespecteerd.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

80% schriftelijk examen voor de onderdelen betreffende psychische kwetsbaarheid en de oudere zorgontvanger

20% individuele presentatie voor onderdeel " zorg voor mensen met een beperking"