Doelstellingen
Leerresultaat 1: Bouwt autonoom binnen een omgeving die zich kenmerkt door diversiteit een professionele relatie op met de zorgvrager die gericht is op het somatisch, sociaal, psychisch en existentieel welbevinden van deze, zowel in vertrouwde als in niet vertrouwde en/of complexe en gespecialiseerde zorgsituaties.
Indicator 1.3: Een professionele relatie opbouwen met een zorgvrager met een specifieke culturele en/of maatschappelijke achtergrond.
1.3.1: De student heeft basiskennis over de kenmerken van cultuursensitieve zorg en kwetsbare doelgroepen.
Leerresultaat 2: Verleent evidence based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorg op basis van klinisch redeneren en een attitude van verantwoordelijkheids- en ondernemingszin, een ruime mate van initiatief en proactiviteit, conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.
Indicator 2.2: Gegevens uit verschillende bronnen met elkaar in verband brengen, kritisch beoordelen en er conclusies uit trekken om op een wetenschappelijk gefundeerde, praktijkrelevante en kwaliteitsvolle manier zorg te verlenen.
2.2.1 De student verzamelt alle gegevens die nodig zijn om praktijkrelevante en wetenschappelijk gefundeerde zorg te verlenen en beoordeelt ze met ondersteuning kritisch in eenvoudige zorgsituaties.
Indicator 2.3: Verpleegproblemen bepalen op basis van de observatie en de analyse van symptomen, klachten, zorgbehoeften en de beleving van de zorgvrager op somatisch, psychisch, sociaal en existentieel vlak.
2.3.1 De student bepaalt onder begeleiding verpleegproblemen in eenvoudige zorgsituaties op basis van de observatie en de analyse van symptomen, klachten, zorgbehoeften en de beleving van de zorgvrager.
Indicator 2.4: Haalbare en concrete doelstellingen bepalen, hierin prioriteiten stellen en voortdurend bijsturen in alle fasen van het zorgtraject.
2.4.1 De student bepaalt haalbare en concrete doelstellingen in eenvoudige zorgsituaties.
Indicator 2.5: In overleg met de zorgvrager geïndividualiseerde zorgplannen opmaken, toepassen en evalueren.
2.5.1 De student maakt in eenvoudige zorgsituaties een geïndividualiseerd zorgplan op in overleg met de zorgvrager, past het toe en evalueert het.
Indicator 2.6: Vanuit reflectie en inzicht in de verpleegkundige, biomedische en humane wetenschappen het eigen handelen verantwoorden in diverse zorgsituaties.
2.6.1 De student verantwoordt in eenvoudige zorgsituaties zijn eigen handelen vanuit reflectie en inzicht in de verpleegkundige, biomedische en humane wetenschappen.
Leerresultaat 4: Neemt, vanuit een visie op empowerment en shared decision making, autonoom initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Organiseert op methodische wijze gezondheidsbevordering en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Stimuleert een gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s).
Indicator 4.1: De gezondheidsrisico’s, het gezondheidsprobleem of mogelijke complicaties en de nood aan gedragsverandering bij de individuele zorgvrager of een groep herkennen en definiëren rekening houdend met de culturele, existentiële en/of maatschappelijke achtergrond van de zorgvrager(s), zijn voorkennis, leerstijl en bevorderende en belemmerende factoren.
4.1.1: De student omschrijft de factoren die gezondheidsgedrag beïnvloeden en herkent onder begeleiding gezondheidsrisico’s in eenvoudige, voorspelbare en gestructureerde zorgsituaties.
Leerresultaat 5: Reflecteert over de eigen waarden en normen en deze van de zorgvrager en over hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Handelt op ethisch verantwoorde wijze. Vervult een voorbeeldfunctie voor anderen.
Indicator 5.3: Als pleitbezorger optreden voor de zorgvrager.
5.3.1: De student gaat actief op zoek naar de noden en verwachtingen van de zorgvrager.
Internationale competenties: interculturele competentie
- Culturele zelfkennis- culturele flexibiliteit-culturele veerkracht- culturele ontvankelijkheid-culturele kennis-culturele relationele competentie- multiperspectiviteit
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. diversiteitsresponsieve zorg 1 (B-VIVN-B5D404)
Inhoud
Onze samenleving is bijzonder divers geworden. Dit uit zich op meerdere identiteitskenmerken zoals leeftijd, geslacht en etniciteit, tot minder zichtbare of niet-zichtbare kenmerken zoals seksuele oriëntatie, religieuze overtuigingen, socio-economische status, onderwijsniveau, psychische en fysieke gezondheid en (arbeids)participatie. De kruispunten waarop mensen zich bevinden, dus welke identiteiten ze met elkaar combineren, bepalen in belangrijke mate hun positie in de maatschappij.
Bepaalde identiteitskenmerken en kruispunten kunnen ervoor zorgen dat mensen een verhoogde kwetsbaarheid (lichamelijke, psychisch en/of maatschappelijk) met zich meedragen. Andere kenmerken en kruispunten kunnen ervoor zorgen dat mensen hier nadeel van ondervinden omdat ze niet aan ‘de norm’ voldoen en vormen van stigmatisering, discriminatie en uitsluiting ervaren.
In dit opleidingsonderdeel ontwikkel je aan de hand van de diversiteitscirkel en het kruispuntdenken een gevoeligheid om op zoek te gaan naar de complexe en gelaagde aard van persoonlijke en sociale identiteiten. Aansluitend leer je om via specifieke benaderingen de responsiviteit (het vermogen van een verpleegkundige de zorg af te stemmen op wat werkelijk voor de ander van betekenis is) te ondersteunen. In dit vak worden deze benaderingen geïllustreerd bij zorgontvangers die omwille van (meerdere) chronische aandoeningen een verhoogde kwetsbaarheid hebben. In het verder verloop van de leerlijn passen we deze benaderingen toe bij andere doelgroepen met verhoogd risico op kwetsbaarheid.
Deel 1
- Maatschappij en zorg
- De mens als sociaal wezen
- identiteit en diversiteit
- identiteitsassen toegelicht
- kruispuntdenken
- Positieve gezondheid
- Coping
- discriminatie en stigmatisering
Deel 2
- Chronisch ziek zijn gelinkt aan kwetsbaarheid
- impact van chronisch ziek zijn voor zorgontvanger en naaste
- Zelfmanagement
- Nood aan professionele zorg gelinkt aan multimorbiditeit
- Mantelzorg
- Responsieve zorg aan zorgontvanger en mantelzorger
- uitgangspunten voor responsieve zorg
- Geïntegreerde zorg
Studiemateriaal
De Ceuninck, S., Neirynck, F., Nyssen, M., Pitteljon, L. & Vandelanotte, A. (2024). Diversiteitsresponsieve zorg 1 (deel 1). Kortrijk/Brugge/Roeselare: VIVES-syllabus.
Demolder, V., Inghelbrecht, M. & Pitteljon, L. (2024). Diversiteitsresponsieve zorg 1 (deel 2). Kortrijk/Brugge/Roeselare: VIVES-syllabus.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Hoorcollege en practicum met ruimte voor ontmoeting met ervaringsdeskundigen.
De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
diversiteitsresponsieve zorg 1 (B-VIVN-B80583)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.