wetgeving en praktijkbeheer (B-VIVN-B3C239)




Doelstellingen
OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN en INDICATOREN
OLR6: Een duurzame praktijk ontwikkelen en beheren
6.1. Beheert op systematische wijze een praktijk- en cliëntorganisatie (niveau 2)
6.2. Past de wettelijke bepalingen en regelgevingen ivm beroepspraktijk op een correcte manier toe (niveau 3)
OLR8: Ethisch verantwoord handelen binnen de grenzen van deontologie en regelgeving
8.1. Kent de ethische en deontologische code binnen de beroepsuitvoering van de logopedist en past deze toe (niveau 3)
8.2. Verleent op een ethisch en deontologisch correcte manier zorg (niveau 2)
OLR 11: Professionaliseren en bijdragen tot de profilerin van het beroep
11.1 Draagt bij tot de profilering van het beroep (niveau 3)
DOELEN
Na het voltooien van sociale wetgeving kan de student:
1) uitgangspunten en basisprincipes van zowel het arbeids- als het socialezekerheidsrecht weergeven
2) een aantal basisbegrippen uit zowel het arbeidsrecht (bv. soorten arbeidsovereenkomsten, schorsingsoorzaken) als het sociale zekerheidsrecht
(bv. vervangingsinkomen, personen ten laste, minimumvoorzieningen) uitleggen en illustreren met een voorbeeld
3) de basisregels van het arbeidsrecht bij een aantal vaak voorkomende situaties (cf, aanwerving, beëindiging en schorsing arbeidsovereenkomst) toelichten
en toepassen of illustreren met een voorbeeld
4) van elke tak van het socialezekerheidsrecht het doel, de basisregels en de betrokken instellingen weergeven
5) het fenomeen schijnzelfstandigheid kunnen kaderen en toelichten aan de hand van een praktijkvoorbeeld
6) de startersformaliteiten van de beginnende zelfstandige kunnen opsommen en toelichten
7) het sociaal statuut (en de bijdrageregeling) van de zelfstandige kunnen beschrijven en vergelijken met dat van de werknemer
Na het voltooien van "Deontologie en praktijkbeheer" kan de student:
Deontologie
- de logopedische deontologische code bespreken,uitleggen en toepassen op concrete casussen
- de huidige arbeidsmarkt voor logopedisten bespreken en uitleggen
- de structuur van de ziekteverzekering, nomenclatuur bespreken en uitleggen
- op een adequate manier de procedure doorlopen voor terugbetaling van logopedische verstrekkingen.
Praktijkbeheer
- de student weet wat de toepasselijke wetgeving inhoudt en past dit toe.
groepsopdracht: correct kunnen invullen van de verschillende documenten tot terugbetaling van logopedie binnen een zelfstandige setting en correct kunnen invullen van een getuigschrift voor terugbetaling
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de logopedie en audiologie (Brugge) (Afstudeerrichting logopedie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. sociale wetgeving (B-VIVN-B5C239)




Inhoud
Sociale Wetgeving:
- Onderscheid statuten (wernemer, zelfstandige, ambetenaar)
- Starten als zelfstandige
- Sociaal Statuut zelfstandige
- Probleem schrijnzelfstandigheid
- Ovzerzicht Belgische sociale zekerheid
- Kernthema's arbeidsrecht
Studiemateriaal
Losbladig lesmateriaal
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on en off campus activiteiten.
2 sp. deontologie en praktijkbeheer (B-VIVN-B5C240)




Inhoud
Een basiskennis van de elementaire deontologische en ethische regelgeving is voor een beginnende logopedist van groot belang. Het kunnen beheren van een eigen praktijk vraagt evenzeer een zekere basiskennis.
Binnen deontologie wordt de ethische en deontologische code voor logopedisten kritisch doorgenomen. Toelichting bij de organisatie van de beroepsvereniging voor logopedisten komt eveneens aan bod. De procedure tot het bekomen van het erkenningsnummer en nomanclatuurnummer om logopedische verstrekkingen in het kader van de ziekteverzekering wordt eveneens behandeld.
Voorwaarden voor terugbetaling van verstrekkingen in het kader van de nomenclatuur.
Studiemateriaal
Verplicht:
Gezondheidswetgeing, Ethiek en Deontologie voor Logopedisten en Audiologen. L. Heylen et Al (2016). Gompel en Scavina Uitgevers. ISBN 978-94-6371-074-9.
Vrij te raadplegen didactisch materiaal op Toledo Ultra.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht
De opdracht is een groepsopdracht, maximaal 3 studenten, groepjes zelf te vormen door de studenten.
In ujitzonderlijke gevallen en mits toestemming van de docent kan de groepsopdracht vervangen worden door een individuele opdracht.
De gebruikte werkvormen zijn een mix van on en off campus activiteiten.
Evaluatieactiviteiten
wetgeving en praktijkbeheer (B-VIVN-B80483)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5C239 - sociale wetgeving | 1-20/20 puntenschaal |
B5C240 - deontologie en praktijkbeheer | 1-20/20 puntenschaal |
OLA sociale wetgeving:
100% schriftelijk examen
OLA deontologie en praktijkbeheer:
90% schrifterlijk examen met meerkeuzevragen
10% groepsopdracht
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor de groepsopdracht (Deontologie en Praktijkbeheer) blijft de score uit de eerste examenkans behouden!