project zorg zonder grenzen (B-VIVN-B3B115)

Doelstellingen
OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
De professionele bachelor in de ergotherapie
1. Definieert autonoom en in samenspraak met de cliënt de hulpvraag gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van deze cliënt in zijn context
1.1 selecteert en gebruikt adequaat kwaliteitsvolle methodes voor het bepalen van de handelingsidentiteit en de hulpvraag
De student heeft kennis van
- K5. de verscheidenheid van het mens-zijn (al dan niet met een beperking), rekening houdend met maatschappelijke waarden en normen en interculturele aspecten
1.2 definieert samen met de cliënt een ergotherapeutische hulpvraag.
De student heeft kennis van en inzicht in
- K4. de verscheidenheid van het mens-zijn (al dan niet met een beperking), rekening houdend met maatschappelijke waarden en normen en interculturele aspecten
De student
- A1. kijkt kritisch vanuit de verschillende invalshoeken naar de ‘vraag’ van een cliënt en cliëntsysteem
6. Neemt een verantwoordelijke rol op als ergotherapeut in een interprofessioneel team.
6.1 Kent en begrijpt eigen competenties en die van andere beroepsbeoefenaars
De student heeft kennis van en inzicht in
- K1 het eigen beroepsprofiel en de mogelijke beroepsrollen
- K2 het beroepsprofiel van andere disciplines
6.2 Neemt constructief deel aan interprofessioneel overleg
De student heeft kennis van en inzicht in
- K1 interprofessioneel samenwerken
De student
- A3 neemt een creatieve en actief samenwerkende houding aan, gericht op het zoeken naar mogelijke oplossingen voor problemen
- A4 is tactvol en kent zijn grenzen in de omgang met de teamleden.
- A5 erkent en waardeert de expertise en eigenheid van andere beroepsbeoefenaars
6.3 Reflecteert en geeft feedback op het functioneren van het IP-team
De student
- V1 reflecteert op eigen handelen in het IP-team
- V2 geeft feedback aan anderen in het IP-team
6.4 Communiceert passend binnen een IP-team
De student
- V1 legt professioneel contact met verschillende teamleden (met inbegrip van de cliënt)
- V5 beschikt over de communicatieve vaardigheden om de eigen beroepscompetentie uit te dragen
9. Volgt als ergotherapeut relevante maatschappelijke tendensen en ontwikkelingen binnen een nationaal en internationaal kader op
9.1 Volgt de huidige tendensen binnen de gezondheids- en welzijnszorg in binnen- en buitenland op en reflecteert hierover
De student heeft kennis van en inzicht in
- K1. de huidige tendensen binnen de gezondheids- en welzijnszorg in binnen- en buitenland
- K2. de informatiebronnen voor nieuwe tendensen in binnen- en buitenland (nieuwsbrieven van WHO, zorgnet icuro, expertisecentra, beroepsvereniging, gezondheid en wetenschap …)
De student
- A1. is gericht op het verwerven van nieuwe kennis mbt gezondheids- en welzijnszorg in binnen- en buitenland
9.2 volgt ontwikkelingen binnen het domein van de ET in het binnen- en buitenland op en reflecteert hierover
De student heeft kennis van en inzicht in
- K1 de ontwikkeling van ET in binnen- en buitenland
De student
- A2. heeft een kritische ingesteldheid over nieuwe evoluties
Daarnaast worden diverse internationale competenties (ICOM's) nagestreefd op vlak van taalvaardigheid, interculturele competenties, global engagement, persoonlijke groei en internationale vakkennis. Ook duurzaamheidscomptenties (normative, self-evalution and collaborative) worden meegenomen in dit project.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
B3B112 : wetenschappelijke literatuur en onderzoek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. project zorg zonder grenzen (B-VIVN-B5B115)




Inhoud
In ‘Project zorg zonder grenzen’ wordt de student geïnformeerd over de mondiale gezondheidszorg met onder andere een voorstelling van de World Health Organisation, de 'sustainable development goals' en diverse projectvoorstellingen. Wereldwijde diverse gezondheidszorgsystemen worden besproken en kritisch geëvalueerd.
Daarnaast worden studenten geïnformeerd over de zorg voor minderheidsgroepen: interculturele verschillen, interculturele bemiddeling en multicultureel handelen worden uitgediept.
Een opleidingsspecifiek onderwerp in het kader van de internationale context wordt behandeld en studenten worden uitgenodigd om een opleidingsoverschrijdende internationale topic te volgen.
In een interprofessioneel team van studenten worden studenten uitgedaagd om kritisch te reflecteren over de huidige tendensen wereldwijd.
Daarnaast wordt een bijkomende opdracht voorzien in het kader van 'internationalisation@home' waarbij studenten in contact worden gebracht met medestudenten binnen Europa om te discussiëren over vooropgestelde topics.
Studiemateriaal
Losbladig studiemateriaal via Toledo.
Voor de opdracht 'internationalisation@home' wordt een studiewijzer voorzien en bijkomende informatie via Microsoft Teams.
Toelichting onderwijstaal
Communicatie via Toledo gebeurt in het Nederlands. Bepaalde lezingen worden verzorgd door internationale sprekers. De voertaal hier kan Engels of Frans zijn.
Bij de opdracht 'internationalisation@home' is de voertaal Engels.
Toelichting werkvorm
Combinatie van lezingen, workshops, individuele voorbereiding, groepsopdracht en reflectie-opdracht. Meer informatie is beschikbaar via Toledo.
De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten.
Evaluatieactiviteiten
project zorg zonder grenzen (B-VIVN-B72645)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
2/3 evaluatie projectweek zorg zonder grenzen:
50% individuele opdracht (voorbereiding en reflectie)
50% groepsopdracht: schriftelijke verslaggeving met peer assessment
De evaluatie-activiteit omhelst een groepswerk. Naast een groepsscore voor het groepswerk, op basis van de vooropgestelde criteria, wordt ook de bijdrage van elke individuele student aan het groepswerk beoordeeld via peer assessment. De bekomen score via peer assessment kan leiden tot een aanpassing van de groepsscore voor de individuele student, voor zover deze betrouwbaar werd ingevuld door de studenten en deze overeenstemt met de eigen observaties van de docent. Voor dit OPO/OLA is de groepsscore voor 80 % onderhevig aan de toegekende score op peer assessment. Er wordt bovendien een vork toegepast van maximum -2 tot +2.
Bijzondere bepalingen:
- Het niet deelnemen aan het groepswerk leidt tot een omzetting naar een ontolereerbaar cijfer (gelijkgesteld aan een score 0/20) voor deze opdracht.
- Het niet (tijdig) invullen van de peerassessment leidt tot een omzetting naar een score die 2 punten lager ligt dan de groepsscore.
Gedetailleerde informatie m.b.t. de evaluatie: Zie Toledo
1/3 opdracht internationalisation@home
100% groepsopdracht waarop de peer-assessment wordt toegepast (meer informatie in de studiewijzer)
De evaluatie-activiteit omhelst een groepswerk. Naast een groepsscore voor het groepswerk, op basis van de vooropgestelde criteria, wordt ook de bijdrage van elke individuele student aan het groepswerk beoordeeld via peer assessment. De bekomen score via peer assessment kan leiden tot een aanpassing van de groepsscore voor de individuele student, voor zover deze betrouwbaar werd ingevuld door de studenten en deze overeenstemt met de eigen observaties van de docent. Voor dit OPO/OLA is de groepsscore voor 80 % onderhevig aan de toegekende score op peer assessment. Er wordt bovendien een vork toegepast van maximum -2 tot +2.
Bijzondere bepalingen:
- Het niet deelnemen aan het groepswerk leidt tot een omzetting naar een ontolereerbaar cijfer (gelijkgesteld aan een score 0/20) voor deze opdracht.
- Het niet (tijdig) invullen van de peerassessment leidt tot een omzetting naar een score die 2 punten lager ligt dan de groepsscore.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
2/3 evaluatie projectweek zorg zonder grenzen:
100% individuele opdracht - mogelijkheid tot herwerking van de opdracht
1/3 opdracht internationalisation@home:
100% individuele opdracht - mogelijkheid tot herwerking van de opdracht
De student neemt zelf het initiatief om bijkomende feedback te vragen aan de docent.