project zorg zonder grenzen (B-VIVN-B3B115)

3 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Castelein Nele (coördinator) |  Castelein Nele
VIVES N POC PBA Ergotherapie

OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN

De professionele bachelor in de ergotherapie

1. Definieert autonoom en in samenspraak met de cliënt de hulpvraag gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van deze cliënt in zijn context

1.1 selecteert en gebruikt adequaat kwaliteitsvolle methodes voor het bepalen van de handelingsidentiteit en de hulpvraag

De student heeft kennis van

  • K5. de verscheidenheid van het mens-zijn (al dan niet met een beperking), rekening houdend met maatschappelijke waarden en normen en interculturele aspecten

 

1.2 definieert samen met de cliënt een ergotherapeutische hulpvraag.

De student heeft kennis van en inzicht in

  • K4. de verscheidenheid van het mens-zijn (al dan niet met een beperking), rekening houdend met maatschappelijke waarden en normen en interculturele aspecten

De student

  • A1. kijkt kritisch vanuit de verschillende invalshoeken naar de ‘vraag’ van een cliënt en  cliëntsysteem

 

6. Neemt een verantwoordelijke rol op als ergotherapeut in een interprofessioneel team.

6.1  Kent en begrijpt eigen competenties en die van andere beroepsbeoefenaars

De student heeft kennis van en inzicht in

  • K1  het eigen beroepsprofiel  en de mogelijke beroepsrollen
  • K2  het beroepsprofiel van andere disciplines

 

6.2  Neemt constructief deel aan interprofessioneel overleg

De student heeft kennis van en inzicht in

  • K1  interprofessioneel samenwerken

De student

  • A3  neemt een creatieve en actief samenwerkende houding aan, gericht op het zoeken naar mogelijke oplossingen voor problemen
  • A4  is tactvol en kent zijn grenzen in de omgang met de teamleden.
  • A5  erkent en waardeert de expertise en eigenheid van andere beroepsbeoefenaars

6.3  Reflecteert en geeft feedback op het functioneren van het IP-team

De student

  • V1  reflecteert op eigen handelen in het IP-team
  • V2  geeft feedback aan anderen in het IP-team

6.4  Communiceert passend binnen een IP-team

De student

  • V1  legt professioneel contact met verschillende teamleden (met inbegrip van de cliënt)
  • V5  beschikt over de communicatieve vaardigheden om de eigen beroepscompetentie uit te dragen

 

9. Volgt als ergotherapeut relevante maatschappelijke tendensen en ontwikkelingen binnen een nationaal en internationaal kader op

9.1 Volgt de huidige tendensen binnen de gezondheids- en welzijnszorg in binnen- en buitenland op en reflecteert hierover

De student heeft kennis van en inzicht in

  • K1. de huidige tendensen binnen de gezondheids- en welzijnszorg in binnen- en buitenland
  • K2. de informatiebronnen voor nieuwe tendensen in binnen- en buitenland (nieuwsbrieven van WHO, zorgnet icuro, expertisecentra, beroepsvereniging, gezondheid en wetenschap …)

De student

  • A1. is gericht op het verwerven van nieuwe kennis mbt gezondheids- en welzijnszorg in binnen- en buitenland

 

9.2 volgt ontwikkelingen binnen het domein van de ET in het binnen- en buitenland op en reflecteert hierover

De student heeft kennis van en inzicht in

  • K1 de ontwikkeling van ET in binnen- en buitenland

De student

  • A2. heeft een kritische ingesteldheid over nieuwe evoluties

 

Daarnaast worden diverse internationale competenties (ICOM's) nagestreefd op vlak van taalvaardigheid, interculturele competenties, global engagement, persoonlijke groei en internationale vakkennis. Ook duurzaamheidscomptenties (normative, self-evalution and collaborative) worden meegenomen in dit project. 


    Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
    B3B112 : wetenschappelijke literatuur en onderzoek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

    Onderwijsleeractiviteiten

    3 sp. project zorg zonder grenzen (B-VIVN-B5B115)

    3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht30 urenBeide semestersBeide semesters
    Castelein Nele
    VIVES N POC PBA Ergotherapie

    In ‘Project zorg zonder grenzen’ wordt de student geïnformeerd over de mondiale gezondheidszorg met onder andere een voorstelling van de World Health Organisation, de 'sustainable development goals' en diverse projectvoorstellingen. Wereldwijde diverse gezondheidszorgsystemen worden besproken en kritisch geëvalueerd.
    Daarnaast worden studenten geïnformeerd over de zorg voor minderheidsgroepen: interculturele verschillen, interculturele bemiddeling en multicultureel handelen worden uitgediept.
    Een opleidingsspecifiek onderwerp in het kader van de internationale context wordt behandeld en studenten worden uitgenodigd om een opleidingsoverschrijdende internationale topic te volgen.
    In een interprofessioneel team van studenten worden studenten uitgedaagd om kritisch te reflecteren over de huidige tendensen wereldwijd.  

    Daarnaast wordt een bijkomende opdracht voorzien in het kader van 'internationalisation@home' waarbij studenten in contact worden gebracht met medestudenten binnen Europa om te discussiëren over vooropgestelde topics.

    Losbladig studiemateriaal via Toledo.

    Voor de opdracht 'internationalisation@home' wordt een studiewijzer voorzien en bijkomende informatie via Microsoft Teams.

    Communicatie via Toledo gebeurt in het Nederlands. Bepaalde lezingen worden verzorgd door internationale sprekers. De voertaal hier kan Engels of Frans zijn.

    Bij de opdracht 'internationalisation@home' is de voertaal Engels.

    Combinatie van lezingen, workshops, individuele voorbereiding, groepsopdracht en reflectie-opdracht. Meer informatie is beschikbaar via Toledo.

    De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten.

    Evaluatieactiviteiten

    project zorg zonder grenzen (B-VIVN-B72645)

    Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment
    Vraagvormen : Open vragen
    Leermateriaal : Cursusmateriaal

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal

    2/3 evaluatie projectweek zorg zonder grenzen:

    50% individuele opdracht (voorbereiding en reflectie)

    50% groepsopdracht: schriftelijke verslaggeving met peer assessment

    De evaluatie-activiteit omhelst een groepswerk. Naast een groepsscore voor het groepswerk, op basis van de vooropgestelde criteria, wordt ook de bijdrage van elke individuele student aan het groepswerk beoordeeld via peer assessment. De bekomen score via peer assessment kan leiden tot een aanpassing van de groepsscore voor de individuele student, voor zover deze betrouwbaar werd ingevuld door de studenten en deze overeenstemt met de eigen observaties van de docent. Voor dit OPO/OLA is de groepsscore voor 80 % onderhevig aan de toegekende score op peer assessment. Er wordt bovendien een vork toegepast van maximum -2 tot +2.  

    Bijzondere bepalingen: 

    • Het niet deelnemen aan het groepswerk leidt tot een omzetting naar een ontolereerbaar cijfer (gelijkgesteld aan een score 0/20) voor deze opdracht. 
    • Het niet (tijdig) invullen van de peerassessment leidt tot een omzetting naar een score die 2 punten lager ligt dan de groepsscore.

    Gedetailleerde informatie m.b.t. de evaluatie: Zie Toledo

     

    1/3 opdracht internationalisation@home

    100% groepsopdracht waarop de peer-assessment wordt toegepast (meer informatie in de studiewijzer)

    De evaluatie-activiteit omhelst een groepswerk. Naast een groepsscore voor het groepswerk, op basis van de vooropgestelde criteria, wordt ook de bijdrage van elke individuele student aan het groepswerk beoordeeld via peer assessment. De bekomen score via peer assessment kan leiden tot een aanpassing van de groepsscore voor de individuele student, voor zover deze betrouwbaar werd ingevuld door de studenten en deze overeenstemt met de eigen observaties van de docent. Voor dit OPO/OLA is de groepsscore voor 80 % onderhevig aan de toegekende score op peer assessment. Er wordt bovendien een vork toegepast van maximum -2 tot +2.  

    Bijzondere bepalingen: 

    • Het niet deelnemen aan het groepswerk leidt tot een omzetting naar een ontolereerbaar cijfer (gelijkgesteld aan een score 0/20) voor deze opdracht. 
    • Het niet (tijdig) invullen van de peerassessment leidt tot een omzetting naar een score die 2 punten lager ligt dan de groepsscore.

    Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

    2/3 evaluatie projectweek zorg zonder grenzen:

    100% individuele opdracht - mogelijkheid tot herwerking van de opdracht

    1/3 opdracht internationalisation@home:

    100% individuele opdracht - mogelijkheid tot herwerking van de opdracht

    De student neemt zelf het initiatief om bijkomende feedback te vragen aan de docent.