Performance management and rewarding (B-VIVN-B3968B)

6 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Van Nieuwenhuyse Bernadette (coördinator) |  Calu Matthieu |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Je verwerft in dit opleidingsonderdeel diepgaande kennis en praktische vaardigheden op het gebied van het beheer en optimalisatie van prestaties en beloningen binnen een organisatie, d.w.z. het effectief beheren en evalueren van de prestaties van werknemers en het belonen van werknemers op basis van hun bijdrage aan de organisatie. Je krijgt inzicht in de motivatiefactoren die het functioneren van medewerkers beïnvloeden en hoe je als organisatie hierop kan inspelen.

Specifiek leer je de performance management cyclus grondig begrijpen, met een focus op functionerings- en evaluatiegesprekken. Na dit opleidingsonderdeel ben je op de hoogte van recente trends, zoals continue evaluatie en teamevaluatie, om effectieve prestatiebeoordelingen te bevorderen. In het geval van onvoldoende functioneren leer je hoe je op een wettelijke en menselijke manier een exit kan begeleiden.

Daarnaast verwerf je een grondige kennis van het rewarding aspect binnen een organisatie en begrijp je hoe economische en niet-economische beloningen impact hebben op de arbeidsprestaties van werknemers en hoe je een strategisch beloningsbeleid kan opstellen.

Het uiteindelijke doel is om werknemers te motiveren, hun betrokkenheid bij het werk te vergroten, de productiviteit te verhogen en het behouden van talent in de organisatie.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Performance management (B-VIVN-B6054B)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum12 urenTweede semesterTweede semester
Calu Matthieu |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers de vereiste prestaties neerzetten en je bedrijf haar doelen bereikt?

We zoomen in op wat motivatie is en hoe je daar als organisatie kan op inwerken. Daarna gaan we dieper in op de performance management cyclus waaronder het stellen van meetbare doelen, het regelmatig beoordelen van de prestaties, het identificeren van sterke en zwakke punten, het geven van constructieve feedback en het identificeren van ontwikkelingsmogelijkheden. We bekijken hierbij het functionerings- en evaluatiegesprek in detail. We staan ook stil bij recente trends zoals continue evaluatie en teamevaluatie, en hoe effectieve communicatie en regelmatige evaluaties kunnen bijdragen aan het bevorderen van een positieve werkcultuur en het stimuleren van continue verbetering in de prestaties van medewerkers.

Maar wat als het functioneren echt onvoldoende is? We bekijken hoe je op een wettelijke en menselijke manier een exit begeleidt in de organisatie. In dat kader denken we ook na over het managen van de kennisuitstroom en hoe je mensen op een motiverende manier zo lang mogelijk aan het werk kunt houden.

We ronden af met enkele thema’s uit het uitstroombeleid zoals exit- en ontslaggesprekken en kennistransfer.

Lesmateriaal op Toledo

3 sp. Rewarding (B-VIVN-B6055B)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum9 urenTweede semesterTweede semester
Calu Matthieu |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

In deze sessies staan we uitgebreid stil bij de prestaties en voordelen die werknemers voor hun werkprestaties in een organisatie ontvangen. Werknemers treden tot de organisatie toe met bepaalde verwachtingen inzake rewarding. Sommigen verwachten een beter salaris, d.w.z. economische beloningen, terwijl anderen op zoek zijn naar alternatieve vormen van verloning zoals vervoer, gezondheid, veiligheid en andere voordelen. De economische en niet-economische voordelen die de organisatie aan de werknemers biedt voor hun arbeidsprestatie, ongeacht hun verwachtingen, staan bekend als rewarding.

Maar hoe werk je nu een efficiënt en betaalbaar rewarding beleid uit en kan je beloningen en erkenning toekennen voor uitstekende prestaties? In deze sessies wordt ruime aandacht besteed aan het opstellen van een strategisch beloningsbeleid en aan diverse vormen van variabele en flexibele verloning.

Lesmateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Performance management and rewarding (B-VIVN-B78915)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B6054B - Performance management1-20/20 puntenschaal
B6055B - Rewarding1-20/20 puntenschaal

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • B6054B - Performance management (binnen en over academiejaar)
  • B6055B - Rewarding (binnen en over academiejaar)