Employer branding and recruitment (B-VIVN-B3966B)

7 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Van Nieuwenhuyse Bernadette (coördinator) |  Calu Matthieu |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Dit onderdeel heeft tot doel jou een diepgaand inzicht te geven en praktische vaardigheden te ontwikkelen in het opbouwen en versterken van een sterk werkgeversmerk, alsook het effectief inzetten van online tools voor het werven van kandidaten. Je leert een krachtige Employer Value Proposition (EVP) te formuleren, de juiste mediamix te bepalen en creatieve oplossingen te vinden om je organisatie aantrekkelijk te positioneren voor potentiële kandidaten.

Je leert tevens de rol van recruitment in het bredere kader van HR te begrijpen en leert hoe je een succesvolle wervingsstrategieën kan ontwikkelen. Je ontwikkelt competente vaardigheden in het identificeren, aantrekken en behouden van geschikt talent. Dit om de juiste kandidaat op de juiste plaats te krijgen, één van de grote uitdagingen binnen elke bedrijf/organisatie.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. e-recruitment en employer branding (B-VIVN-B6043B)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum12 urenEerste semesterEerste semester
Calu Matthieu |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Employer branding, wat is dat precies? En waarom zou je dit als bedrijf inzetten? Een sterke employer brand is een verlengstuk van je missie en visie, bedrijfs- en productbrand. Deze sessies reiken je de handvaten om zelf aan de slag te gaan.

Wist je dat een kandidaat 12 tot 20 touchpoints nodig heeft om tot solliciteren over te gaan? Werk aan de winkel dus! Van EVP (Employee Value Proposition) tot de juiste mediamix. Van analyse tot creatieve oplossingen. En bij employer branding draait het niet alleen om het aantrekken van talent maar besteden we ook aandacht aan de eigen medewerkers, jouw ambassadeurs die je brand uitdragen.

Daarnaast duiken we in e-recruitment: de online tools die je inzet om kandidaten te werven. We geven je tips om je socials en website op punt te zetten, duiken in jobbranding en je personal brand. Want als HR professional ben jij het gezicht van je bedrijf: dé gatekeeper om je employer brand uit te dragen.

Tenslotte nemen we een duik in de wereld van online marketing want de recruiter van de toekomst is effectief een marketeer! We leren jou om een employer marketing funnel op te zetten op maat van je doelgroep. Na deze opleiding ben je in staat om het juiste talent te targetten en te overtuigen van je werkgeversimago. Jij wordt een employer of choice!

Lesmateriaal op Toledo

4 sp. Werving en selectie, competentiemanagement en onboarding (B-VIVN-B6044B)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum18 urenEerste semesterEerste semester
Calu Matthieu |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Stapsgewijs ontdek je de theorie achter elke fase van het rekruterings- en selectieproces en vertaal je die aan de hand van een case naar de praktijk. De basisvaardigheden voor rekruteerders, zoals het selectie interview en feedback geven, gaan we oefenen aan de hand van rollenspelen. Je skills worden verbeterd dankzij de feedback van zowel de lesgever als de andere deelnemers.

  • Hoe zet je een wervingsstrategie op?
  • Hoe benader je een kandidaat op de juiste manier?
  • Hoe bevraag je competenties aan de hand van de STARR -methode

We focussen eveneens op competentiemanagement. Je medewerkers hebben heel wat in hun mars. Daarvan ben je terecht overtuigd. Maar hoe zet je hun talenten optimaal in op de werkvloer? Hoe meet je competenties? En vooral: hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en enthousiast blijven?

  • Talent- en competentiemanagement: definitie en toepassingsgebieden
  • Een functiegebonden competentieprofiel opstellen
  • Competenties meten en ontwikkelen
  • Talent- en competentiemanagement in je organisatie integreren

Wat nadat je een kandidaat hebt aangenomen? Onboarding, of nieuwe medewerkers inwerken, vraagt heel wat tijd en energie. Maar je inspanningen betalen zichzelf gelukkig dubbel en dik terug. Je leert hier hoe dit aan te pakken en wat het wettelijk kader voor de onboarding is.

Lesmateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Employer branding & recruitment (B-VIVN-B78913)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B6043B - e-recruitment en employer branding1-20/20 puntenschaal
B6044B - Werving en selectie, competentiemanagement en onboarding1-20/20 puntenschaal

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • B6043B - e-recruitment en employer branding (binnen en over academiejaar)
  • B6044B - Werving en selectie, competentiemanagement en onboarding (binnen en over academiejaar)