The Human Factor (B-VIVN-B3462B)

4 studiepuntenNederlands15 urenTweede semesterTweede semester
Van Nieuwenhuyse Bernadette (coördinator) |  Calu Matthieu |  De Marez Veerle |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Met dit opleidingsonderdeel begrijp je wat AI vanuit menselijk perspectief met zich meebrengt: wetgeving, duurzaamheid, sociologische, psychologische en ethische aspecten.

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. The Human Factor - Legal Perspective (B-VIVN-B6462B)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum3 urenTweede semesterTweede semester
Calu Matthieu |  De Marez Veerle |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

In deze sessie worden de algemene juridische kaders inzake AI en data toegelicht. De docenten geven een overzicht van algemene initiatieven rond AI, met focus op Vlaanderen/België en de EU. Je krijgt een algemeen beeld inzake regulering van AI/technologie.

Daarna gaan we dieper in op het ontwerpen en ontwikkelen van een AI-case. Aan de hand van concrete case wordt op een interactieve manier thema’s als IP en GDPR geanalyseerd en toegepast.

We focussen hierbij op het (post-)gebruik AI met aandacht voor consumentenbescherming, GDPR, regelgeving rond data,…

Lesmateriaal op Toledo

1 sp. The Human Factor - Sociological Perspective (B-VIVN-B6463B)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum6 urenTweede semesterTweede semester
Calu Matthieu |  De Marez Veerle |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Mens en Innovatie

Mens en innovatie verhouden zich vreemd tegenover elkaar: mensen maken innovaties maar innovaties bepalen ook wat mensen doen. We staan stil bij deze vreemde verhouding om beter te begrijpen waarom ethiek in innovatie zo uitdagend is om uit te voeren en tot een goed einde te brengen.

Aan de hand van voorbeelden leer je waarom het onmogelijk is om volledig te voorspellen hoe een innovatie gebruikt zal worden door diverse gebruikers. Een korte stakeholder-inleving-oefening maakt dit duidelijk en toont je enkele methodes om je innovatie vanuit een ander perspectief te bekijken zodat je vlotter op het onverwachte kan anticiperen.

Vertrouwen in AI

Het hoofdidee van deze sessie is dat vertrouwen, transparantie en explainability in artificiële intelligentie relationeel zijn. Het gaat dus niet over hoeveel vertrouwen mensen in AI hebben maar wel, hoe staat een bepaalde persoon tegenover één specifieke vorm van AI en de context waarin die wordt toegepast.

Een medewerker van het Kenniscentrum Data & Maatschappij gaat met jou en je team na hoe je vertrouwen in je innovatie kan creëren, niet enkel bij de early adaptors (diegenen die niet meer van je innovatie moeten overtuigd worden en direct je innovatie oppikken) maar ook bij diegenen die niet direct de meerwaarde van je innovatie inzien of misschien wel de meerwaarde inzien, maar toch nog tegen een aantal struikelblokken aanlopen (bv. moeilijkheden qua gebruik).

Lesmateriaal op Toledo

1 sp. The Human Factor - Ethical Perspective (B-VIVN-B6464B)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum3 urenTweede semesterTweede semester
Calu Matthieu |  De Marez Veerle |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Een ethisch bedrijf met verantwoorde AI-implementaties

Er komen steeds meer open brieven en kritische stemmen van medewerkers van techbedrijven om rekening te houden met ethiek in AI. Ook de EU zet met regulering en de Trustworthy AI principes in op een beleid waar bedrijven pro-actief aan de slag gaan.

In deze module bekijken we ethisch en verantwoord ondernemen op bedrijfsniveau. Niet alleen AI-talent moet overtuigd worden, ook werknemers die met AI aan de slag gaan vragen om dit op een werkbare manier te doen. Vraag aan een vakbond of een werknemer wat die van AI vindt en de kans is groot dat er snel bezorgdheden naar boven komen.

In deze sessie bekijken we hoe je een ethics road map opbouwt om de waarden die leven op de gehele werkvloer te vertalen naar een plan. Die road map biedt een eerste kader aan je organisatie op ethische vragen die zich het vaakst voordoen omtrent jouw AI producten of diensten.

AI implementeren in een bedrijf is niet alleen een technische bezigheid. Door klanten en werknemers op tijd te betrekken kan je verschillende obstakels identificeren voor ze zich voordoen. In groep wordt aan de hand van een aantal methodieken nagedacht over mogelijke strategieën om de digitale (AI-)transformatie goed te laten verlopen.

Lesmateriaal op Toledo

1 sp. Sustainable AI in Business (B-VIVN-B6465B)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum3 urenTweede semesterTweede semester
Calu Matthieu |  De Marez Veerle |  Devisscher Marie |  Van Nieuwenhuyse Bernadette |  N.
VIVES N POC PBA Brugge Business school

Artificiële intelligentie is meer dan alleen een IT-project. Het kan menselijke, juridische, operationele en ethische implicaties hebben. Om een AI-project duurzaam te maken binnen je organisatie zul je zeker met al deze aspecten rekening moeten houden.

De werkgeversorganisatie Agoria ontwikkelde een gratis online cursus met tips en tools die je kan gebruiken bij het plannen van een duurzaam AI-project, zodat iedereen die met een AI-project te maken krijgt er ook baat bij heeft. Op korte en lange termijn.

Na het volgen van de online cursus (1,5 uur) heb je een helikopterview over de menselijke, juridische, operationele en ethische implicaties, en gaan we in debat met de ontwikkelaars van de cursus.

Lesmateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

The Human Factor (B-VIVN-B80355)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.