zorg voor veerkracht van de zorgverlener (B-VIVN-B3415A)

5 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Vandenberghe Stefanie (coördinator) |  Vandenberghe Stefanie |  N.
VIVES N POC PBA Verpleegkunde

Leerresultaten:

De verpleegkundige behaalt na het afronden van dit OPO binnen het kader van een postgraduaat pediatrie volgende doelstellingen:

  • De verpleegkundige schat het belang van zelfzorg correct in, staat stil bij factoren die de eigen zelfzorg mogelijks kunnen beïnvloeden en benoemt op dit vlak zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.
  • De verpleegkundige benoemt welke teamcultuur en -dynamieken, én organisatiecultuur en -dynamieken binnen hulpverlenende teams/organisaties enerzijds bijdragen tot het verhogen van de (zorgethische) veerkracht van het individuele teamlid en anderzijds tot het hoog houden van draag- en veerkracht van het team/de organisatie als geheel.
  • De verpleegkundige geeft de voornaamste bronnen van zorgethische veerkracht aan en benoemt mogelijke acties in het omgaan met specifieke zelfzorgbehoeften op zorgethisch vlak.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. zorg voor veerkracht van de zorgverlener (B-VIVN-B5415A)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtTweede semesterTweede semester
Vandenberghe Stefanie |  N.
VIVES N POC PBA Verpleegkunde

In dit opleidingsonderdeel komen gedurende 4 lesdagen diverse thema’s aan bod gelinkt aan zelfzorg en (ethische) veerkracht.
Dit OPO is een OPO dat samen gevolgd wordt met studenten van het PG Oncologie waarbij we elk vanuit een diverse achtergrond ervaring en expertise delen.

  • Dag 1: startdag met duiding van doelstellingen + kernbegrippen
  • Dag 2: bewustwording eigen manier van denken + eigen functioneren
  • Dag 3: veerkrachtversterkende + herstelgerichte mogelijkheden
  • Dag 4: zelfzorg binnen context van team en organisatie

Het studiemateriaal (powerpointpresentaties, teksten,…) wordt digitaal via Toledo ter beschikking gesteld door de betrokken (gast)docent.

De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

Evaluatieactiviteiten

zorg voor veerkracht van de zorgverlener (B-VIVN-B78871)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

75% portfolio – 25% presentatie

Indiendatum portfolio: 2/5/2024

 

Wijze van indienen: Deze opdracht moet digitaal gepost worden in de desbetreffende Toledocourse, op donderdag 2/5/24 vóór 20 uur. De bestandsnaam van de digitale opdracht omvat de naam van de student/onderwerp/ACJ. In de desbetreffende Toledocourse kan je een bestand terugvinden met de uitgebreide instructies voor het posten van deze opdracht.

 

Presentatie portfolio: vrijdag 24/5 9u-13u

 

Het portfolio wordt in groep gepresenteerd.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

75% portfolio (individuele herwerking) – 25% presentatie