klinisch onderwijs (B-VIVN-B3205A)
Doelstellingen
DOELEN
De diabeteseducator:
- heeft inzicht in de brede pathologie die diabetes met zich meebrengt. Hij/zij heeft inzicht in de soorten diabetes, ontstaan van diabetes, de behandelingen, de mogelijke complicaties en bijhorende behandelingen
- heeft inzicht in het aspect voeding en bijhorende dieetvoorschriften.
- kan vanuit de verzamelde gegevens komen tot beroepsgerelateerde diagnoses met het doel het voorkomen van acute en chronische complicaties
- kan relevante gegevens verzamelen en interpreteren om tot een holistische benadering te komen en de behandeling in samenspraak met de betrokkenen te optimaliseren.
- heeft inzicht in de effecten van de langdurige zorgverlening. Hij/zij diagnosticeert stoornissen, handicaps en beperkingen, prognosticeert en stelt beoogde resultaten vast.
- plant de verpleegkundige, paramedische en medisch gerelateerde zorg in, in samenwerking en overleg met de patiënt, zijn/haar mantelzorger(s) en de overige disciplines.
- beschikt over relevante kennis van nieuwe behandelmethoden en technieken en het gebruik en de verstrekking van materialen en hulpmiddelen.
- verleent belevingsgerichte zorg aan mensen met diabetes en hun betekenisvolle anderen en bevordert het zelfmanagement. De diabeteseducator ondersteunt daar bij de patiënt om de zorg optimaal in te plannen. Dit betekent het opzetten en houden van spreekuren, agendabeheer, bereikbaarheid en het materiaalbeheer ten behoeve van de directe patiëntenzorg.
- verleent professionele diabeteseducatie aan mensen met diabetes en hun omgeving. Hij/zij dient hiervoor te beschikken over kennis, inzicht en vaardigheden in de interventiestrategieën ten aanzien van gedragsveranderingen.
- beschikt over communicatieve coaching- en counseling vaardigheden.
- kan zowel een individueel patiëntgericht voorlichtingsprogramma als groeps-programma opstellen.
- heeft kennis en inzicht in didactische vaardigheden en presentatietechnieken.
- coördineert de zorg ten behoeve van de patiënt daarbij levert hij/zij een proactieve bijdrage aan een multidisciplinair team. Hij/zij verwijst de patiënt door naar relevante zorgverleners, voert onderdelen uit, evalueert en doet voorstellen voor de bijstelling van het zorgtraject.
- levert een belangrijke bijdrage aan integrale kwaliteitszorg door het signaleren van tekortkomingen in de kwaliteit en levert een bijdrage aan de ontwikkeling van dit zorgtraject.
- werkt mee aan de ontwikkeling van evidenced based practice protocollen, richtlijnen en de implementatie daarvan.
- werkt continue aan deskundigheidsbevordering door andere overleg te plegen met de collega’s diabeteseducatoren, paramedici en medici. De diabeteseducator neemt relevante wetenschappelijke literatuur door en toetst deze af bij collega’s en in overlegorganen.
- treedt op als consulent waarbij hij/zij consulten verleent aan verpleegkundigen, medici en paramedici.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. klinisch onderwijs (B-VIVN-B5205A)
Inhoud
Tijdens de stage (40u) wordt de cursist geconfronteerd met de verschillende settings waarbinnen de diabeteseducator kan functioneren. Meer bepaald gaat het gaat hier om:
- Algemene raadpleging diabetologie/endocrinologie
- Verpleegeenheid diabetologie/endocrinologie
- Dieetconsultatie
- Multidisciplinaire voetkliniek
- Thuisverpleging
- Pediatrie
- Zwangerschapsbegeleiding
Hierbij wordt hij/zij steeds begeleid door een ervaren educator.
Studiemateriaal
Infobundel postgraduaat diabeteseducator 2019-2020 (Toledo).
Toelichting werkvorm
Alle informatie i.v.m. het opleidingsonderdeel "Klinisch onderwijs" is terug te vinden in de infobundel "Postgraduaat diabeteseducator 2019-2020".
Evaluatieactiviteiten
klinisch onderwijs (B-VIVN-B72150)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans:
- Individuele opdracht: 80%
- Presentatie casuïstiek: 20%
Tweede examenkans:
- Individuele opdracht: 80%
- Presentatie casuïstiek: 20%
Bijzondere bepalingen:
De opdracht die aan het opleidingsonderdeel "Klinisch onderwijs" verbonden is, dient ingediend te worden volgens de datum vastgelegd in de infobundel "PG diabeteseudcator 2019-2020".
Indien de student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel "Klinisch onderwijs" moet dit hernomen worden.
De student kan de opdracht/presentatie herwerken en indienen voor de derde examenperiode.
De infobundel "PG Diabeteseducator 2019-2020" bevat alle regels waar elke ingeschreven student voor dit OPO zich aan moet houden.
De mogelijke sancties die van toepassing zijn bij het niet naleven van de regels zijn in de infobundel terug te vinden.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Indien de student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel "Klinisch onderwijs" moet dit hernomen worden.
De student kan de opdracht/presentatie herwerken en indienen voor de derde examenperiode.
De infobundel "PG Diabeteseducator 2019-2020" bevat alle regels waar elke ingeschreven student voor dit OPO zich aan moet houden.
De mogelijke sancties die van toepassing zijn bij het niet naleven van de regels zijn in de infobundel terug te vinden.