Nederlands niet-thuistaal: algemene leer-en ontwikkelingsprocessen (B-VIVN-B2R176)

3 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Gobyn Lies (coördinator) |  Gobyn Lies |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De student kan verbanden leggen tussen de inhoud van het leespakket en de leerstof en kan dit voorstellen a.d.h.v. een presentatie en mondelinge toelichting (live of vooraf opgenomen).

De student heeft inzicht in de verschillende didactische benaderingen binnen Nnt.

De student weet wat competentiegericht onderwijs betekent voor het organiseren van Nnt-onderwijs.

De student kan zich oriënteren binnen het ERK voor NT2.

De student kent de verschillende soorten Nnt-leerdoelen en kan zelf ook leerdoelen herkennen en formuleren.

De student kan rendementsvolle taken herkennen.

De student kan voorbeelden geven van taakgericht werken en taakgerichte opdrachten herkennen.

De student kan m.b.v. de aangeboden tools een taak eenvoudiger of complexer maken.

De student heeft inzicht in de verschillende vormen van differentiëren en kan differentiëren vanuit een model.

De student verkent actief de verschillende werkvormen, voorbeelden, cursusmaterialen en filmpjes die in de les worden aangeboden.

De student heeft inzicht in de situatie van taaldrempels in de klas (taal is doel en middel).

De student heeft inzicht in de handvatten die de taalvaardigheid van leerlingen/cursisten versterken én kan dit toepassen op lesmateriaal.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands niet-thuistaal: algemene leer- en ontwikkelingsprocessen (B-VIVN-B4R179)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeBeide semestersBeide semesters
Gobyn Lies |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Dit OPO kent slechts 2 contactmomenten. Tijdens de les worden de theoretische kaders gekoppeld aan heel wat praktijkvoorbeelden.  We doen en leren in de les.  Aanwezig zijn betekent dat je zaken kan uitproberen/inoefenen.  Ook flexstudenten zijn dus zeker welkom in de les.  Wil je de cursus echter volledig zelfstandig verwerken, dan kan dat zeker ook. Eén keer per week kan de docent inhoudelijke vragen van studenten (via mail) beantwoorden.  Aarzel niet contact op te nemen.

Naast de 2 contactmomenten wordt er heel wat zelfstudie van de studenten verwacht. Aangezien dit opo 3 studiepunten telt, staat dit gelijk aan 75 tot 90 uur studielast.

Les 2 start met een flipped classroom.  De docent verwacht dat studenten het materiaal (via een link in de ppt van les 2 aangeboden) voorafgaand aan les 2 verkennen.  Dit duurt max. 45 min.

Het studiemateriaal bestaat uit 3 powerpointpresentaties:

  •  LES 1
  •  LES 2
  •  EVALUATIE

én een leespakket (op Toledo beschikbaar).

In de presentaties van LES 1 en LES 2 zijn linken naar extra materiaal, werkvormen, theoretische kaders, voorbeelden en filmpjes opgenomen.

Naast het bovengenoemde materiaal is er GEEN syllabus voorzien.

Alles wordt ter beschikking gesteld via de Toledo-cursus.

 

De lessen worden in het Nederlands gegeven.

Begeleide zelfstudie

Dit OPO kent slechts 2 contactmomenten (22 september en 29 september). Tijdens de les worden de theoretische kaders gekoppeld aan heel wat praktijkvoorbeelden.  We doen en leren in de les.  Aanwezig zijn betekent dat je zaken kan uitproberen/inoefenen.  Ook flexstudenten zijn dus zeker welkom in de les.  Wil je de cursus echter volledig zelfstandig verwerken, dan kan dat zeker ook. Eén keer per week kan de docent inhoudelijke vragen van studenten (via mail) beantwoorden.  Aarzel niet contact op te nemen.

Naast de 2 contactmomenten wordt er heel wat zelfstudie van de studenten verwacht. Aangezien dit opo 3 studiepunten telt, staat dit gelijk aan 75 tot 90 uur studielast.

Les 2 start met een flipped classroom.  De docent verwacht dat studenten het materiaal (via een link in de ppt van les 2 aangeboden) voorafgaand aan les 2 verkennen.  Dit duurt max. 45 min.

Evaluatieactiviteiten

Nederlands niet-thuistaal: algemene leer-en ontwikkelingsprocessen (B-VIVN-B78126)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatie bij LES 1:
Maak een presentatie (powerpoint, google presentatie, …) die je nadien a.d.h.v. een filmpje voorstelt. De voorstelling duurt min. 10 minuten en max. 20 min.
In de presentatie leg je verbanden tussen enerzijds minstens 3 van de 7 items en anderzijds minstens 8 artikels uit het leespakket. Verbanden leggen doe je als volgt: je beschrijft gelijkenissen en/of verschillen en/of je kadert voorbeelden binnen de theorie.  Let wel: het is niet de bedoeling jouw eigen mening, idee, gevoel, ervaringen, … te beschrijven binnen deze opdracht. Hou je strikt aan het lesmateriaal en het leespakket.

Evaluatie bij LES 2:
Selecteer 2 lesvoorbereidingen of stukjes cursusmateriaal. Dat mag eigen materiaal zijn of materiaal van een collega (op je werk). Geef je zelf geen les en heb je geen connecties, spreek de docent hierover aan. Selecteer geen lesmateriaal NT2 of Nederlands of een andere vreemde taal! Kies lesmateriaal uit een ander vak of opleiding uit het secundair, lager of volwassenenonderwijs.
Herwerk het lesmateriaal (verander, voeg zaken toe, pas zaken aan, …) zodat het lesmateriaal aandacht heeft voor het versterken van de taalvaardigheid van leerlingen/cursisten. Verwerk hierin minstens 2 van de 3 handvatten uit LES 2.
Per lesvoorbereiding zorg je voor een geschreven toelichting van telkens min. 1 en max. 2 pagina’s A4. Hierin verwoord je wat je hebt veranderd, vervangen, toegevoegd, … en link je dit aan de leerstof uit LES 2.

Jouw taak bestaat dus uit:
1. Een presentatie mét digitale ingesproken voorstelling. (verwerking van LES 1)
2. Twee ‘oude/originele’ lesvoorbereidingen of cursusmaterialen (hierop word je niet beoordeeld) én de herwerking ervan (hierop word je wel beoordeeld). (verwerking van LES 2)
3. Per lesvoorbereiding een geschreven toelichting van telkens min 1 en max. 2 pagina’s A4. (hoort bij 'verwerking van LES 2')

Je dient de taak in via mail. De uiterste indiendatum wordt via Toledo meegedeeld.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.