IoT devices (B-VIVN-B1I051)

Doelstellingen
Domeinspecifieke Leerresultaten
- DLR 01: De gegradueerde analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. De gegradueerde bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
- DLR 02: De gegradueerde ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. De gegradueerde configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen.
- DLR 03: De gegradueerde test de IoT-systemen, levert het op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
- DLR 04: De gegradueerde voert onderhoud uit op de bestaande IoT-systemen en wijzigt, vervangt of herstelt indien nodig.
- DLR 06: De gegradueerde werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van de goedgekeurde IoT-opdracht en neemt hierin de gepaste verantwoordelijkheid op.
- DLR 07: De gegradueerde documenteert zijn werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
- DLR 08: In een sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving communiceert de gegradueerde op een gepaste manier.
- DLR 10: De gegradueerde werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
Gedragsindicatoren
- De student analyseert de IoT-opdracht en treedt hiervoor indien nodig in communicatie met de klant/gebruiker of collega experten. (1.1, niv 2)
- De student selecteert en verzamelt de benodigde IoT-componenten. (1.3, niv 2)
- De student configureert een IoT-systeem. (2.1, niv 2)
- De student optimaliseert een IoT-systeem. (2.2, niv 2)
- De student programmeert een IoT-systeem. (2.3, niv 2)
- De student installeert een IoT-systeem volgens de voorschriften. (2.4, niv 2)
- De student test op een efficiënte manier een IoT-systeem uit en levert het op. (3.1, niv 2)
- De student demonstreert de werking van een IoT-systeem. (3.2, niv 2)
- De student detecteert een fout in een IoT-systeem. (4.1, niv 2)
- De student wijzigt, vervangt en herstelt onderdelen van een IoT-systeem op een doeltreffende manier. (4.2, niv 2)
- De student overlegt in team over planning en uitvoering van de IoT-opdracht. (6.1, niv 2)
- De student stelt zich flexibel op in zijn team voor het plannen en uitvoeren van de IoT-opdracht. (6.2, niv 2)
- De student stelt zich constructief op in zijn team voor plannen en uitvoeren van de IoT-opdracht. (6.3, niv 2)
- De student neemt zijn verantwoordelijkheid op bij de planning en uitvoering van de IoT-opdracht. (6.4, niv 2)
- De student stelt een verslag op van de uitgevoerde taken. (7.1, niv 2)
- De student rapporteert aan zijn team en de opdrachtgever conform de gemaakte afspraken. (7.2, niv 2)
- De student communiceert schriftelijk op een gepaste manier met respect voor de omgeving. (8.1, niv 2)
- De student communiceert mondeling op een gepaste manier met respect voor de omgeving. (8.2, niv 2)
- De student past de relevante reglementeringen en normeringen toe. (10.1, niv 2)
- De student maakt bewuste keuzes naar veiligheid. (10.4, niv 2)
Doelstellingen
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel "IoT-devices" kent de student de belangrijkste verschillende bedrade en draadloze IoT communicatie methoden en kan hij deze gebruiken.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. IoT devices (B-VIVN-B6I051)




Inhoud
De student leert de basis principes van bedrade- en draadloze IoT communicatie door gebruik te maken van bv ESP32, WIFI, Bluetooth, lorawan, MQTT, NB-IOT,...
De student leert deze principes te gebruiken en hun voor en nadelen kennen om te kunnen inschatten wanneer welk principe de beste keuze is.
Studiemateriaal
Verplicht:
- Online cursus
Aanbevolen:
- -
Toelichting werkvorm
Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.
Kernconcepten worden uitgelegd via onderwijsleergesprek. Vaardigheden worden hierin ook gedemonstreerd.
Studenten gaan aan de slag in practica in de les, samen oefenen we competenties in.
Studenten krijgen opdrachten die ze in groep of individueel maken.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchroon of asynchroon afstandsonderwijs.
Evaluatieactiviteiten
IoT devices (B-VIVN-B78542)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
50% Permanente evaluatie: opdrachten tijdens de les en medewerking tijdens contactmomenten
- Docent evalueert product en proces
50% Kennis- en vaardigheidstoets in de examenperiode
- In uitzonderlijke omstandigheden kan deze kennis- en vaardigheidstoets vervangen worden door een opdracht met mondelinge online verdediging.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
50% permanente evaluatie: Deze punten worden overgenomen.
50% Kennis- en vaardigheidstoets in de herexamenperiode
- In uitzonderlijke omstandigheden kan deze kennis- en vaardigheidstoets vervangen worden door een opdracht met mondelinge online verdediging.