IoT lab 2 (B-VIVN-B1I049)

Doelstellingen
Domeinspecifieke Leerresultaten
- DLR 1: De gegradueerde analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. De gegradueerde bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
- DLR 02: De gegradueerde ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. De gegradueerde configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen
- DLR 3: De gegradueerde test de IoT-systemen, levert het op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
- DLR 4: De gegradueerde voert onderhoud uit op de bestaande IoT-systemen en wijzigt, vervangt of herstelt indien nodig.
- DLR 6: De gegradueerde werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van de goedgekeurde IoT-opdracht en neemt hierin de gepaste verantwoordelijkheid op.
- DLR 7: De gegradueerde documenteert zijn werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
- DLR 8: In een sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving communiceert de gegradueerde op een gepaste manier.
- DLR 9: De gegradueerde ontwikkelt en verbetert via (zelf)reflectie continu de eigen vaardigheden en kennis, volgt evoluties in de snel veranderende IoT-wereld op en identificeert de behoefte aan eigen ontwikkelingsnoden.
- DLR 10: De gegradueerde werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
Gedragsindicatoren
- De student analyseert de IoT-opdracht en treedt hiervoor indien nodig in communicatie met de klant/gebruiker of collega experten. (1.1, niv 1)
- De student bedenkt samen met de klant/gebruiker/collega de technische oplossing voor de IoT-opdracht. (1.2, niv 1)
- De student selecteert en verzamelt de benodigde IoT-componenten. (1.3, niv 1)
- De student configureert een IoT-systeem. (2.1, niv 1)
- De student optimaliseert een IoT-systeem. (2.2, niv 1)
- De student programmeert een IoT-systeem. (2.3, niv 2)
- De student installeert een IoT-systeem volgens de voorschriften. (2.4, niv 2)
- De student test op een efficiënte manier een IoT-systeem uit en levert het op. (3.1, niv 2)
- De student demonstreert de werking van een IoT-systeem. (3.2, niv 2)
- De student geeft instructies over een correct en efficiënt gebruik van een IoT-systeem. (3.3, niv 1)
- De student detecteert een fout in een IoT-systeem. (4.1, niv 2)
- De student wijzigt, vervangt en herstelt onderdelen van een IoT-systeem op een doeltreffende manier. (4.2, niv 1)
- De student neemt zijn verantwoordelijkheid op bij de planning en uitvoering van de IoT-opdracht. (6.4, niv 2)
- De student stelt een verslag op van de uitgevoerde taken. (7.1, niv 1)
- De student rapporteert aan zijn team en de opdrachtgever conform de gemaakte afspraken. (7.2, niv 2)
- De student communiceert schriftelijk op een gepaste manier met respect voor de omgeving. (8.1, niv 1)
- De student communiceert mondeling op een gepaste manier met respect voor de omgeving. (8.2, niv 2)
- De student volgt evoluties in IoT op. (9.1, niv 1)
- De student schoolt zich waar nodig actief bij om zijn loopbaan richting te geven. (9.2, niv 1)
- De student identificeert zijn eigen professionele sterktes, zwaktes en lacunes. (9.3, niv 1)
- De student gaat aan de slag met professionele sterktes, zwaktes en lacunes. (9.4, niv 1)
- De student maakt bewuste keuzes naar veiligheid. (10.4, niv 1)
Doelstellingen
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel "IoT lab2" is de student in staat om:
- een zinvolle oplossingsmethode voor een eenvoudig IoT-systeem op te stellen en uit te werken.
- de oplossing van een eenvoudig IoT-systeem te interpreteren en kritisch te bekijken én de gekozen oplossingsmethode bij te sturen indien nodig.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. IoT lab Advanced (B-VIVN-B6I049)




Inhoud
In dit gedeelte ligt de focus op de interfacing. Er worden antwoorden gegeven op vragen, op welke manier externe hardware kan worden opgenomen binnen een IoT-systeem.
Op een toegankelijke manier (theorie en labo) worden basisstructuren binnen het domein van de interfacing verklaard.
- Solderen
- detectoren
- aansturen van grotere vermogens
- basis sensoren
- Conversie analog/digitaal (ADC/DAC)
- DC-motor sturing
- Seriële communicatie
- I²C
- SPI
Studiemateriaal
Verplicht:
- Online cursus
- Opdrachten
- Microcontroller
Aanbevolen:
- -
Toelichting werkvorm
Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.
In de lessen komen zowel theorie, oefeningen als labo opdrachten aan bod.
Er wordt van de student verwacht dat hij/zij alle opdrachten maakt en daarbij de oplossing controleert. Stimuleren van kritische ingesteldheid en zelfreflectie.
Via tussentijdse opdrachten, verslagen en feedback wordt de student bijgestuurd.
Een deel van de contactmomenten op de campus kan vervangen worden door synchroon of asynchroon afstandsonderwijs.
3 sp. IoT lab Complete (B-VIVN-B6I419)




Inhoud
Dit gedeelte brengt een aantal zaken uit verschillende vakkan samen om tot een eenvoudig IoT-systeem te komen.
Op een toegankelijke manier (theorie en labo) worden basisstructuren van een eenvoudig IoT-systeem verklaard.
Op basis van labo opdrachten en theoretische achtergronden realiseert de student een eenvoudig IoT-systeem met volgende basisonderdelen:
- Microcontroller met sensoren en actuatoren
- Seriële communicatie tussen microcontroller en computersysteem
- IoT Netwerkprotocollen
- Dashboard op computersysteem
- Dashboard op mobile device
Studiemateriaal
Verplicht:
- Online syllabus en opdrachten
- Microcontroller
- Laptop
- Mobile Device
Aanbevolen:
- -
Toelichting werkvorm
Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.
In de lessen komen zowel theorie, oefeningen als labo opdrachten aan bod.
Er wordt van de student verwacht dat hij/zij alle opdrachten maakt en daarbij de oplossing controleert. Stimuleren van kritische ingesteldheid en zelfreflectie.
Via tussentijdse opdrachten, verslagen en feedback wordt de student bijgestuurd.
Een deel van de contactmomenten op de campus kan vervangen worden door synchroon of asynchroon afstandsonderwijs.
Evaluatieactiviteiten
IoT lab 2 (B-VIVN-B78540)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B6I049 - IoT lab Advanced | 1-20/20 puntenschaal |
B6I419 - IoT lab Complete | 1-20/20 puntenschaal |
100% Permanente evaluatie voor beide OLA's.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorzien evaluatieactiviteit vervangen worden door online opdrachten.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- B6I049 - IoT lab Advanced (over academiejaar)
- B6I419 - IoT lab Complete (over academiejaar)
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- B6I069 - IoT-lab Advanced (binnen en over academiejaar)
- B6I425 - IoT-lab Complete (binnen en over academiejaar)
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorzien evaluatieactiviteit vervangen worden door online opdrachten.