Basic programming (B-VIVN-B1I044)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Puttemans Lansen (coördinator) |  Calleeuw Pedro |  Puttemans Lansen |  N.
VIVES N POC AD Internet of Things

Domeinspecifieke Leerresultaten

  • DLR 02: De gegradueerde ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. De gegradueerde configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen
  • DLR 04: De gegradueerde voert onderhoud uit op de bestaande IoT-systemen en wijzigt, vervangt of herstelt indien nodig.

Gedragsindicatoren

  • De student programmeert een IoT-systeem. (2.3, niv 1)
  • De student detecteert een fout in een IoT-systeem. (4.1, niv 1)

Doelstellingen

Na het voltooien van het opleidingsonderdeel "Basic programming" is de student in staat om:

  • de structuur en logische opbouw van een programma te herkennen en zelf toe te passsen.
  • de basis handelingen uit te voeren om een programma in Python te schrijven m.b.v. Visual Studio.
  • 'good practices' tijdens het programmeren toe te passen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Basic programming 1 (B-VIVN-B6I006)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Calleeuw Pedro |  Puttemans Lansen |  N.
VIVES N POC AD Internet of Things

In dit vak wordt de basis aangeleerd van programmeren.

  • Wat is een programma, hoe is het opgebouwd.
  • De ontwikkelomgeving komt aan bod samen met het debuggen van programma's.
  • Studenten leren hoe de structuur van een programma in elkaar zit en leren een programma logisch op te bouwen.
  • Studenten leren om een groot probleem op te splitsen in deelproblemen.
  • Er worden eenvoudige grafische programma's geschreven waarbij er gebruik gemaakt wordt van eenvoudige controls.
  • De programmas maken gebruik van variabelen, berekeningen, selecties en herhalingen.

Verplicht:

  • Online cursus
  • Opdrachten

Aanbevolen:

  • -

Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.

Kennis omtrent programmeren wordt best verworven door hands-on opdrachten.

De bedoeling is om aan de hand van deze opdrachten de student bij te sturen via feedback op de opdrachten die ze tijdens de lessen maken.

Een onderwijsleergesprek zal hulp bieden bij het aanreiken van algemene kennis en vaardigheden.

Een deel van de contactmomenten op de campus kan vervangen worden door synchroon of asynchroon afstandsonderwijs.

3 sp. Basic programming 2 (B-VIVN-B6I044)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Calleeuw Pedro |  Puttemans Lansen |  N.
VIVES N POC AD Internet of Things

In dit vak gaan we dieper in op de opbouw van een softwareprogramma. De basis van programmeren wordt aangeleerd.

  • Hoe is een programma opgebouwd, wat zijn methoden en klasses, …. Op die manier leert de student logisch een programma op te bouwen.
  • Ook een aantal gevorderde controls die gebruikt worden in de grafische interface komen hier aan bod.
  • Studenten leren hoe de structuur van een programma in elkaar zit en leren een programma logisch op te bouwen. Studenten leren om een groot probleem op te splitsen in deelproblemen.

Verplicht:

  • Online cursus

Aanbevolen:

  • -

Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.

Kennis omtrent programmeren wordt best verworven door hands-on opdrachten.

De bedoeling is om aan de hand van deze opdrachten de student bij te sturen via feedback op de opdrachten die ze tijdens de lessen maken.

Een onderwijsleergesprek zal hulp bieden bij het aanreiken van algemene kennis en vaardigheden.

Een deel van de contactmomenten op de campus kan vervangen worden door synchroon of asynchroon afstandsonderwijs.

Evaluatieactiviteiten

Basic programming (B-VIVN-B78535)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B6I006 - Basic programming 11-20/20 puntenschaal
B6I044 - Basic programming 21-20/20 puntenschaal

Basic programming 1

  • 50% permanente evaluatie: take-home opdrachten
    • Docent evalueert zowel proces als product.
    • Plagiaat wordt met nul gequoteerd voor alle partijen.
  • 50% Vaardigheidstoets in de examenperiode
    • In uitzonderlijke omstandigheden kan deze vaardigheidstoets vervangen worden door een opdracht met mondelinge online verdediging.

Basic programming 2

  • 50% permanente evaluatie: take-home opdrachten
    • Docent evalueert zowel proces als product.
    • Plagiaat wordt met nul gequoteerd voor alle partijen.
  • 50% Vaardigheidstoets in de examenperiode
    • In uitzonderlijke omstandigheden kan deze vaardigheidstoets vervangen worden door een opdracht met mondelinge online verdediging.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • B6I006 - Basic programming 1 (binnen en over academiejaar)
  • B6I044 - Basic programming 2 (binnen en over academiejaar)

De 50% permanente evaluatie wordt overgedragen.

Voor de resterende 50% is er een vaardigheidstoets over de leerstof van het volledige OPO in de herexamenperiode.

In uitzonderlijke omstandigheden kan deze vaardigheidstoets vervangen worden door een opdracht met mondelinge online verdediging.